- Yvette29 augustus 2026 om 15:26
Goedemiddag,
Graag zou ik uw menig horen over het volgende.
Een week geleden ben ik uitgegleden en heb ik mij raar verstapt om niet te vallen.
Ik heb niet voor mijn gevoel mijn voet verzwikt,maar voelde wel een vergelijkbare, scherpe pijn aan de binnenzijde van de enkel.
Dit nam na een aantal uur af, er ontstond wel enige zwelling.
De binnenkant van de enkel bleef wel pijnlijk, maar het leek mee gevallen te zijn.
Tot na een dag of 4 de pijn in volle hevigheid terug kwam en de zwelling onder en rondom de enkelknobbel toe begon te nemen en werd het blauw onder het enkelbot.
De pijn is constant aanwezig, straalt uit door de hele enkel en hak en de hak tintelt.
Telefonisch contact met mijn huisarts leverde niet meer op dan dat chatgpt mij het protocol voor een verzwikte enkel heel duidelijk zou kunnen uitleggen en dat als na een week rustig doorbewegen het niet beter gaat,ik een afspraak zou kunnen maken.
Deze adviezen paste ik al toe, koelen, hoogleggen, belasting beperken enz en dat heeft dus weinig resultaat.
Mijn idee is dat dit geen gewone verzwikte enkel is, maar dat het de tibialis posterior pees is die een klap heeft gehad (ik heb aan de andere voet een ontsteking gehad aan deze pees en ken de lokatie), chatgpt noemt deze pees ook telkens en adviseert er juist wel zo snel mogelijk een arts naar te laten kijken,mocht hij bijvoorbeeld ingescheurd zijn.
Wat adviseert u mij? Maandag aandringen op een afspraak of doorlopen en afwachten?
Op dit moment kan ik geen stap zonder pijn zetten, de test op 1 been op de tenen te gaan staan niet uitvoeren en loop ik hartstikke mank omdat het afwikkelen van de voet zo pijnlijk is.
Ik heb,met hulp van chatgpt, een zwachtel om de enkel gedaan die de voet en pees zou moeten ondersteunen en de zwelling zou moeten inperken.
Op de foto de lokatie van de zwelling, om een idee te geven of het de pees zou kunnen zijn.
De zwelling wordt erger en breidt uit naar de hele enkel als de zwachtel er af is en de voet even niet hoog ligt, de foto is gemaakt na het koelen, waardoor er minder zwelling is.
Graag hoor ik uw advies in een reactie.Bijlagen:
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
30 augustus 2026 om 13:06Als je geen verbetering hebt na een week..zou ik zeker laten beoordelen. En de tibialis posterior peesloge kan ook gaan ontsteken, waardoor de pijn toeneemt..(zonder dat er een scheur hoeft te bestaan). Maar ik zou er toch maar naar laten kijken..
ReagerenYvette30 augustus 2026 om 13:37Dank u wel voor uw reactie.
Reageren
Het was al een week na het ontstaan van de blessure dat ik contact met de huisarts (assistente) had, het is nu ruim 10 geleden dat het gebeurd is.
Ik ga morgen weer bellen en aandringen gezien te worden.
Kan zo’n ontsteking ontstaan als gevolg van die misstap?
Peter (huisarts)
1 september 2026 om 18:01zeker, dat kan overrekking geven , met een ontstekingsreactie als gevolg.. (pijn , zwelling, roodheid..)
Reageren