Zoeken Vraag het forum

Combo test 4e generatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bram

Hoe betrouwbaar is de 4e generatie test na 2 weken ongeveer?

Anoniem

2 weken na datum risico is eigenlijk te kort voor een betrouwbare 4e generatie test.

In UK wordt een periode van vier weken aangehouden.

USA, Duitsland, Zwitserland gaan uit van zes weken.

De afbeelding die ik meestuur wordt vaak gehanteerd. P24 antigeen is waarneembaar van 17 tot 45 dagen en piekt bij 30. Andtibodies zijn pas vanaf 22 dagen waarneembaar.

Met 2 weken kan je wel een RNA test laten doen.

Reageren
    Anoniem

John, zou je jouw visie willen geven op mijn bericht als reactie op Bram?

De laatste weken heb ik veel gelezen over de verschillende richtlijnen. De 12 weken stamt eigenlijk nog uit de tijd dat er niet op P24 antigeen werd getest, en de 3e generatie testen minder nauwkeurig waren.

Deutsche Aidshilfe, maar ook de gezondheidszorg in Zwitserland, USA, UK en andere grote landen met een degelijk zorgsysteem, gaan al jaren uit van een windowtijd van zes weken bij een 4th generation combo test. Bij negatieve test geeft geen enkel land een advies voor hertest na 12 weken.

Ik vind het wel heel raar dat je dan in Nederland overal nog die 12 weken terug ziet komen.

Reageren
    Bram

Gebruiken ze die RNA test bij de huisarts bijv ?

Reageren
    Anoniem

Nee, RNA testen worden niet als standaard test bij de huisarts gedaan, dat is standaard een 4e generatie antigeen/antistoffen test.

Reageren
    John (moderator)

Kan er niet veel aan toevoegen.

Er ligt een protocol van de WHO. Daar komen die 12 weken vandaan. Maar het is een protocol dat geldt voor alle landen van de wereld. Helaas gebruiken niet alle landen de laatst beschikbate tests. In Nederland maar ook andere landen in West-Europe, VS en VK worden wel de laatst beschikbare testen gebruikt. Ook hier zou dus 6 weken voldoende moeten zijn, maar er zijn GGD’n, die blijkbaar heel erg voorzichtig zijn en toch nog steeds 12 weken hanteren. Waarom ze dat doen? Ik heb geen idee

Reageren
    Bram

Beste,

Kan je HIV oplopen als een hiv positief persoon aan een (scheer)mesje heeft gesneden en jij bijvoorbeeld na 1 uur er mee snijd en bloed?
    Is er dan kans op overdracht ? Of is het hiv dan al dood?

Reageren
    Anoniem

Dan is het virus al dood.

Reageren
    John (moderator)

In principe niet. Hiv kan slechts enkele minuten overleven buiten het lichaam

bron: aidsfonds.nl

Reageren
Reageer op: Combo test 4e generatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.