- Bram2 februari 2022 om 13:08
Hoe betrouwbaar is de 4e generatie test na 2 weken ongeveer?
Anoniem2 februari 2022 om 15:242 weken na datum risico is eigenlijk te kort voor een betrouwbare 4e generatie test.
In UK wordt een periode van vier weken aangehouden.
USA, Duitsland, Zwitserland gaan uit van zes weken.
De afbeelding die ik meestuur wordt vaak gehanteerd. P24 antigeen is waarneembaar van 17 tot 45 dagen en piekt bij 30. Andtibodies zijn pas vanaf 22 dagen waarneembaar.
Met 2 weken kan je wel een RNA test laten doen.
ReagerenBijlagen:
Anoniem2 februari 2022 om 15:33John, zou je jouw visie willen geven op mijn bericht als reactie op Bram?
De laatste weken heb ik veel gelezen over de verschillende richtlijnen. De 12 weken stamt eigenlijk nog uit de tijd dat er niet op P24 antigeen werd getest, en de 3e generatie testen minder nauwkeurig waren.
Deutsche Aidshilfe, maar ook de gezondheidszorg in Zwitserland, USA, UK en andere grote landen met een degelijk zorgsysteem, gaan al jaren uit van een windowtijd van zes weken bij een 4th generation combo test. Bij negatieve test geeft geen enkel land een advies voor hertest na 12 weken.
Ik vind het wel heel raar dat je dan in Nederland overal nog die 12 weken terug ziet komen.
ReagerenBram2 februari 2022 om 17:22Gebruiken ze die RNA test bij de huisarts bijv ?
ReagerenAnoniem2 februari 2022 om 17:29Nee, RNA testen worden niet als standaard test bij de huisarts gedaan, dat is standaard een 4e generatie antigeen/antistoffen test.
ReagerenJohn (moderator)
2 februari 2022 om 18:45Kan er niet veel aan toevoegen.
Er ligt een protocol van de WHO. Daar komen die 12 weken vandaan. Maar het is een protocol dat geldt voor alle landen van de wereld. Helaas gebruiken niet alle landen de laatst beschikbate tests. In Nederland maar ook andere landen in West-Europe, VS en VK worden wel de laatst beschikbare testen gebruikt. Ook hier zou dus 6 weken voldoende moeten zijn, maar er zijn GGD’n, die blijkbaar heel erg voorzichtig zijn en toch nog steeds 12 weken hanteren. Waarom ze dat doen? Ik heb geen idee
ReagerenBram13 februari 2022 om 13:34Beste,
Kan je HIV oplopen als een hiv positief persoon aan een (scheer)mesje heeft gesneden en jij bijvoorbeeld na 1 uur er mee snijd en bloed?
Reageren
Is er dan kans op overdracht ? Of is het hiv dan al dood?Anoniem13 februari 2022 om 14:31Dan is het virus al dood.
ReagerenJohn (moderator)
13 februari 2022 om 14:33In principe niet. Hiv kan slechts enkele minuten overleven buiten het lichaam
bron: aidsfonds.nl
Reageren