- Anoniem29 januari 2016 om 13:49
Enkele dagen geleden heb ik voor het eerst seks gehad met een man. Allemaal lekker rustig aan opgebouwd en uiteindelijk hebben elkaar gepijpt met condoom en heb ik hem twee keer kort geneukt met (verschillend) condoom en glijmiddel.
Aanvankelijk dacht ik dat er niets aan de hand was aangezien we “het” in mijn ogen veilig hebben gedaan. Nu begin ik echter toch steeds ongeruster te worden dat ik een SOA heb opgelopen en dan in het bijzonder HIV.
Ik heb seks gehad met iemand die ik niet ken en afgesproken vood een blind-date na elkaar online te hebben ontmoet. Deze persoon heeft vaker wisselende contacten met verschillende mannen. Ik kan de HIV status van deze persoon dus nooit zeker weten, ondanks dat hij zegt “clean” te zijn.
Ik heb niet direct een indicatie dat de condooms kapot zijn gegaan, maar ik lees toch verhalen dat condooms kunnen scheuren. Kan zoiets ongemerkt gebeuren? Bijvoorbeeld kleine scheurtjes? En hoe groot is dit risico?
Dan de belangrijkste vraag: heb ik een reëel risico gelopen op HIV?
Ik ben in ieder geval van plan om mezelf regelmatig te laten testen, maar aangezien een zinvolle HIV test er voorlopig nog niet in zit ik nu toch ernstig in de stress en heb ik een heel naar gevoel overgehouden aan een situatie die aanvankelijk zeer prettig was.
4 reactiesReagerenAnoniem29 januari 2016 om 13:59Maak je niet druk. Je hebt het veilig gedaan. Alles met condoom dus geen probleem. Zover mijn ervaring weet je wel als het condoom knapt/scheurt etc.
Ook niet verkeerd hoor als je regelmatig seksueel contact hebt om je te laten testen, maar in dit geval denk ik niet dat het nodig is. Als je van plan bent om vaker seks te hebben en met verschillende partners. Vooral als je onbeschermde seks doet. Is het aan te raden om elk half jaar te testen.
Ps. als je echt toch angstig bent voor een soa, kun je dit doen twee weken na je risico contact voor Chlamydia en Gonorroe. Na 6 weken 4gen hiv test is erg betrouwbaar en na 3 maanden Syfilis en Hep-B. (maar als ik in jou situatie gezeten zou hebben had ik dit niet getest aangezien je echt wel gemerkt zou hebben als het condoom gescheurd zou zijn.) voor Anale seks is wel aan te raden om extra stevige condooms te gebruiken, gezien de anus toch sneller beschadigd.
ReagerenAnoniem29 januari 2016 om 14:28Bedankt! Dit antwoord stelt mij iets meer gerust. Ik vroeg naar de gescheurde condooms omdat we deze er na het terugtrekken eigenlijk direct hebben afgehaald mbv een tissue. Voor mijn gevoel had ik beter op kunnen letten of er niet toch iets gescheurd was.
U stelt dat u zelf waarschijnlijk niet zou testen omdat het veilig is gegaan, maar pas bij regelmatig contact. Betekent dit dan dat er helemaal geen sprake was van risico?
ReagerenAnoniem29 januari 2016 om 15:53Hi, met wat ik van je lees denk ik dat je echt safe seks gehad hebt.
Maar misschien voor je gevoel kun je gewoon een test doen, zodat je het zeker weet!Dan de volgende keer ieder geval goede stevige condooms gebruiken voor anale seks. (als je dat nog niet gebruikte) Dan weet je zeker dat je voortaan kan genieten van seks zonder je zorgen te maken voor een SOA.
ReagerenAnoniem29 januari 2016 om 16:15Nogmaals bedankt.
Mag ik trouwens vragen waar uw kennis vandaan komt? Heeft u een medische achtergrond?
Reageren