Zoeken Vraag het forum

Vervoltesten ivm positieve screening

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Clinadaja

Goedemorgen,ik loop bij de dermatoloog voor eczeem. Omdat ik een bepaald medicijn moet slikken werd er bloedonderzoek aangevraagd. Daarbij staat ook een hiv screening. Als ik dat aanklik zie ik staan vervolgtesten volgen ivm positieve screening. Kunt u mij uitleggen wat dat inhoud en of ik me zorgen moet gaan maken?

5 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Een positieve screeningstest moet altijd (wel of niet) bevestigd worden door een 2e test.
    Overleg met je (huid-) arts. Vervelend dat ze je de eerste uitslag ook al mededelen…

Reageren
    Clinadaja

Ik zag zelf de uitslag in mijn dossier. Hij heeft niet verteld dat die test werd gedaan. Ik vraag me af hoelang die vervolgtest duurt, want ik zit nu wel in de stress. Ben al 29 jaar getrouwd met mijn echtgenoot. Enige wat ik kan bedenken is dat ik in 1997 een bloedtransfusie heb gehad na complicaties bij de bevalling. Maar heb ook ergens gelezen dat ze in 1987 al het bloed testte op o.a hiv. Ik heb vandaag gebeld met het ziekenhuis en die zeggen dat er nog geen uitslag bekend is en dat ik moet afwachten tot mijn afspraak met mijn arts over 14 dagen.

Reageren
    Anoniem

Wat een nare situatie is dit.

Allereerst mag een arts geen hiv test afnemen zonder toestemming, daarmee begint het al.

Ik heb geen glazen bol, maar kan wel aangeven dat als je hiv zou hebben, en dat al lang zou hebben, je echt wel serieuze klachten zou hebben gehad. En dan bedoel ik geen griepje. Je weet van jezelf of je een risico hebt gelopen op hiv (onbeschermde seks, gebruik van drugsnaalden van een ander, bloed-bloed contact etc.). Die transfusie van 1997 is bijna 30 jaar geleden. Stel je zou toen hiv hebben opgelopen, dan was je nu al niet meer in leven. Onbehandelde hiv wordt aids, en dan leef je niet lang. Conclusie van mij: wees niet te zeer ongerust hierover. Het lijkt me op basis van wat je beschrijft niet logisch. Misschien is er iets in het automatiseringssysteem van het lab niet goed gegaan. Dat lijkt mij de enige logische verklaring.

Wat te doen:

Ik zou morgen de huisarts (dus niet het ziekenhuis) bellen en serieus de situatie voorleggen en zeggen dat je het niet acceptabel vindt om te wachten. In principe vind ik dat je per direct een nieuwe hiv test kunt eisen zodat binnen enkele dagen definitief bekend is hoe en wat. Eventueel zou zelfs een sneltest gedaan kunnen worden.

Wat betreft de dermatoloog: ik vind dit tuchtcollege klachtwaardig. Allereerst omdat de arts geen hiv test mag afnemen zonder toestemming, maar erger nog vind ik dat men kennelijk een positieve test waarneemt, maar dat je nog twee weken moet wachten??? Dat kan echt niet. Echt niet.

Laat je niet afwimpelen door huisarts en/of ziekenhuis. Dit is een serieus iets wat zij ook serieus moeten nemen en ernaar moeten handelen. En dat is zeker niet “wacht u maar 14 dagen”.

Reageren
    Clinadaja

Vandaag belde de dermatoloog dat hij contact heeft gehad met de microbioloog van het lab. Deze persoon heeft gezegd dat het waarschijnlijk een “foutje” is en dat ik morgen opnieuw moet bloedprikken omdat er geen bloed meer over was om te testen. Ik vind het allemaal een rare gang van zaken , juist omdat ze ‘ in mijn beleving’ toch specifiek op zoek zouden moeten gaan met zo’n test en begrijp ik dus niet hoe dit een foutje zou kunnen zijn.
    Morgen middag heb ik een gesprek met de huisarts om te kijken hoe nu verder. Dit heeft mega stress en een aantal slapeloze nachten opgeleverd. Ik weet nu eigenlijk nog niets tot de nieuwe test gedaan is

Reageren
    Anoniem

Begrijpelijk dat dit stress oplevert. Ik ben benieuwd hoe het verder loopt.

Ook ben ik benieuwd hoe het nu zit met een hiv test waarvoor jouw toestemming nodig is, of of je die wel of niet hebt gegeven, en waarom er dan toch zo’n test is gedaan…

Fouten kunnen natuurlijk altijd… maar even niet teveel op de feiten vooruit lopen en afwachten.

Reageren
Reageer op: Vervoltesten ivm positieve screening
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.