Zoeken Vraag het forum

Spat-accident

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Goedemorgen!

Gisteren avond was ik een collega aan het helpen met een infuus plaatsten. Ik hield alleen de venflon op de huid even vast dus ik ging er eigenlijk vanuit niet met bloed in contact te komen. Echter, was dit dit keer niet het geval. En is er bloed terecht op mijn handen gekomen. Ik heb alleen op mijn duim een snijwondje van een scheermesje (ongv 3 mm diep). Dat was van de avond voor het accident. Het snijwondje bloedde niet echt meer, maar de huid stond nog wel een beetje los van elkaar. Bij de Patiënt stonden in de voorgeschiedenis geen bloed overdraag bare ziektes. Maargoed, ik merk aan mezelf dat het me toch een beetje bezig houdt.
    Is er een reeël risico op besmetting?

Bedankt!

7 reacties
    Reageren
    Suus

Als er geen overdraagbare aandoeningen waren,wat zou er dan overgedragen moeten/kunnen zijn?

Reageren
    Anoniem

Als patiënten daar niet op zijn getest, is dat nooit zeker natuurlijk.

Reageren
    Anoniem

Aparte vraag dit. Als je twijfels hebt over wat er gebeurd is terwijl je dienstdoende was, dan vraag je het aan de hygiënist of microbioloog, en toch niet op een forum?

En jouw collega stond erbij, en dan bespreek je na het gebeuren niet wat er gebeurd is?

Reageren
    Anoniem

Nog even iets anders, ook uit nieuwsgierigheid: dragen jullie/jij geen handschoenen bij het prikken van een intraveneus infuus?

Je hebt een snijwond op je duim en draagt dan geen handschoenen?

Hebben jullie geen protocollen?

Reageren
    John (moderator)

Nee dus

Reageren
    Anoniem

Nee dus, daar bedoel je mee geen protocollen, neem ik aan?

Reageren
    John (moderator)

Nee daar doelde ik mee op het besmettingsgevaar voor de vraagsteller.

Reageren
Reageer op: Spat-accident
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.