Home / Hiv & Aids / Vraag
Hoi
Kan je besmet geraken van iemand zijn glas te drinken? Stel dat er bloed aanwezig is op het glas dat hij dronk en jij drinkt net na hem zonder dit te zien.
Volgens mij is dat onmogelijk. Dan zou ten eerste diegene al hiv geinfecteerd moeten zijn en daarvoor geen medicatie slikken en bloed aan de lippen moeten hebben. En ik meen dat jij dan ook een open wondje aan je lippen moet hebben en het glas exact op dezelfde manier drinkt.
Er zal vast kans zijn maar ik denk dat dat qua percentage onder 0,001 procent duikt. Ga eerst maar eens na of diegene uberhaupt hiv heeft en zo ja ook geen medicatie daarvoor slikt.
Naar mijn weten krijg je hiv enkel van bloed op bloed door een geinfecteerd persoon die geen medicatie slikt of onveilige (kont) seks, ook met een besmet persoon die geen medicatie slikt.
Maar als je van hetzelfde glas drinkt,het gaat via je mond in je lichaam. Dan is er toch ook risico.
Waarom niet John? Is het omdat er te weinig bloed aanwezig ks
Je zou dan zelf een bloedende wond in je mond moeten hebben. Bovendien vormt speeksel een goede barrière tegen het HIV virus. Dat is ook de reden waarom je bij orale seks nauwelijks een kans op HIV hebt.
Via je keel gaat het toch ook in je lichaam.
Dus het heeft zelfde effect als open wond
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!