- Pieter1 augustus 2021 om 14:18
Sinds enkele maanden zit ik in een nieuwe relatie met een Nederlandse vrouw (100% Nederlands meisje). Zelf heb ik smetvrees en laat ik mij geregeld testen op soa’s.
Na twee weken in onze relatie heeft ook zij zich laten testen om mij gerust te stellen. Alle resultaten waren gelukkig negatief. Enkele weken later (2 maanden in de relatie) hebben we seks gehad zonder condoom. Hierbij kwam bloed vrij (bij haar) en ben ik beginnen te paniekeren. Het meisje zegt dat ze een jaar voor mij geen seks heeft gehad, dus die testen (HIV) betrouwbaar zijn. Toch kon ik de dagen nadien nauwelijks slapen, nachtzweet en geen eetlust. Twee weken later heb ik toch opnieuw een test laten doen. Deze waren opnieuw negatief. Ook zij heeft zich opnieuw laten testen. Deze resultaten waren ook negatief. Echter heb ik nog steeds klachten zoals witte aanslag in de mond, keelpijn, verstopte oren enzoverder (al een week). Is het mogelijk dat er toch een HIV-infectie is? Hierbij bedoel ik het volgende.
Een HIV-test is pas betrouwbaar tussen 6 weken tot 3 maanden. Stel (hypothetisch) dat het meisje 2 weken voor onze onveilige seks, seks heeft gehad met iemand die HIV heeft, maar omdat het resultaat pas meetbaar is na 6 weken het resultaat negatief is, maar ze eigenlijk toch HIV heeft opgelopen. Kan het dan zijn dat ik toch risico heb op HIV, of is een negatief resultaat na 2 weken voldoende? Hierbij bedoel ik, ze is negatief getest, dus de overdracht is onmogelijk, ook al zou ze na 3 maanden wel op HIV positief testen? Of heeft n=n hier niks met te maken?
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 augustus 2021 om 15:52Testen kan vanaf 6 weken.
Reageren
Als iemand na de test dan toch HIV heeft opgelopen kan wel iemand besmet raken.
Maar je klachten horen niet bij een HIV infectie.Pieter1 augustus 2021 om 16:49Dan is de informatie n=n wel een beetje vreemd. Dus indien ik vandaag seks heb met iemand zonder condoom. En deze persoon laat zich 3 weken later testen (inderdaad, geen 6 weken gewacht), en de test van die persoon is negatief, bestaat er toch een kans dat ik gedurende die eenmalige onveilige seks HIV heb opgelopen. Ik dacht dat je enkel HIV kon krijgen als het detecteerbaar was in de andere persoon haar bloed.
ReagerenJohn (moderator)
1 augustus 2021 om 17:47Ik dacht dat je enkel HIV kon krijgen als het detecteerbaar was in de andere persoon haar bloed. Dat is helaas niet zo
ReagerenPieter1 augustus 2021 om 20:43Dat vind ik wel verontrustend. Ik dacht dat de kans op HIV zo goed als nihil was in mijn situatie. Dacht ook dat HIV niet vaak voor kwam bij jonge Nederlandse heteroseksuele vrouwen (1 op 20.000), waardoor de kans zeer klein was. Nu begin ik opnieuw stress te krijgen.
ReagerenJohn (moderator)
1 augustus 2021 om 20:58Je hebt een vraag gesteld over de mogelijkheid van besmetting, dat is dan wel weer wat anders dan de kans op een besmetting. De kans op besmetting bij normale heteroseksuele contacten is inderdaad heel klein.
ReagerenPieter1 augustus 2021 om 21:44Wat wil sensoa dan zeggen met niet detecteerbaar is niet overdraagbaar. Dat is enkel van toepassing op mensen die HIV hebben en medicatie nemen? Want in dit geval (deze case), is er geen HIV gedetecteerd, maar bestaat er wel nog een kans.
ReagerenJohn (moderator)
1 augustus 2021 om 21:54Dat is voor mensen die medicijnen gebruiken
Reageren