Zoeken Vraag het forum

Testen en incubatietijd

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ronny

Beste John,

ik heb mij op 28 oktober laten testen via de ggd op HIV. Dit was 9 weken na het contact (gepijpt). Dit was negatief.

ik kreeg op 15 november last van een enorme verkoudheid met lichte verhoging. Dus heb me via de stadskliniek op 20 november een hiv sneltest gedaan. (Tussen moment van eerste test en 20 november geen contact gehad). Deze test was ook negatief.

nu ben ik een beetje ongerust over de 9 weken na de test en die griepachtige verschijnselen.

is de 9 weken test na contact betrouwbaar of moet ik rekening houden met de griepachtige verschijnselen die ik rond 15 november kreeg?

heb op 13 december nogmaals een test gedaan bij stadskliniek en daar zeiden ze ook dat risico bij gepijpt worden nihil is.

ben alleen bang dat ik onlangs een negatieve hiv test op 9 weken alsnog besmet ben geraakt omdat ik symptomen kreeg

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Denk je niet dat je gewoon een fikse verkoudheid hebt gehad? Je had toch helemaal geen hiv…

Reageren
    John (moderator)

Hoe kun je nou twijfelen over de test bij 9 weken als je daarna nog 2 x een test hebt laten doen?

Reageren
    Ronny

Ik vertrouwde de test wel, maar omdat ik daarna pas symptomen kreeg was ik bang dat er pas na 9 weken antistoffen aangemaakt zijn, maar zoals ik dus lees heb ik me onbewust zorgen gemaakt.

de test zei idd geen hiv, maar ik begreep de kwestie rondom de incubatietijd niet. Kan ik die testen op 9 weken en 12 weken als betrouwbaar beschouwen terwijl er tussentijds die verkoudheid kwam?

Reageren
    John (moderator)

Het gewoon een verkoudheid en had dus helemaal niets met HIV te maken.
    Antistoffen worden doorgaans na 2 weken al aangemaakt.
    Als je een conversiegriep zou krijgen, dan krijg je die tussen 2-6 weken. Daarna niet meer

Reageren
    Ronny

Bedankt voor je antwoord John!

ik denk dat het in de tweede topic die je net hebt beantwoord ook nog eens verduidelijk wordt.

Dus voor mijn beeldvorming:

op 9 weken ggd test gedaan. Die was negatief. Dan kun je daarna niet nog eens “symptomen” krijgen?

dan had de test op 13 en 15 weken het contact dus positief moeten zijn als het hiv was? Ongeacht de klachten die ik na 11 weken kreeg?

Reageren
    John (moderator)

Dat klopt helemaal

Reageren
Reageer op: Testen en incubatietijd
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.