- Rik2 juli 2025 om 12:07
in 2018 besmet geraakt, sindsdien zeer milde klachten af en toe. Tot nu roodheid rond plasbuis, gevoelig als ik plas. Al 10
dagen zo, kan dit? Kunnen de warmte en zon van de voorbije week triggeren? Liever geen medicatie, kan tea tree olie helpen? Zo ja hoe aanbrengen?5 reactiesReagerenAnoniem2 juli 2025 om 12:31Herpes kan opnieuw leiden tot een uitbraak. Dat ziet er dan zelden uit als alleen roodheid, maar er ontstaan kleine blaasjes bij elkaar in de buurt. Zeker na tien dagen moet je meer last krijgen dan alleen roodheid.
Zon is een trigger van herpes (maar dan wel zonlicht direct op de huid, dus dan zou je naakt in de zon moeten zijn geweest). Warmte op zichzelf is geen trigger.
Tea tree olie zeker niet op je penis gebruiken. Tea tree olie irriteert en gaat branden, daar krijg je spijt van als dat op gevoelige huid of slijmvlies terecht komt.
ReagerenRik2 juli 2025 om 13:20Bedankt anoniem.
Reageren
Bij mij is het altijd roodheid geweest en rode puntjes, nooit echt blaasjes. Eerste keer in 7 jaar dat het zo is.
Ik vermoed dat aanval zal stoppen binnen enkele dagen?Anoniem2 juli 2025 om 13:40Normaal moet het binnen 2 a 3 weken wel voorbij zijn.
Je zou voorzichtig zinkzalf kunnen proberen, dat zorgt er in ieder geval voor dat het beschermd is tegen vocht etc.
Als het nou na drie weken niet minder wordt dan zou de huisarts toch handig zijn even te laten kijken.
ReagerenRik2 juli 2025 om 14:30Bedankt anoniem. Ik zal nog een weekje wachten, wat zou het anders kunnen zijn? Op sommige dagen deze week voel ok niets. Urine is normaal, Geen risicocontacten gehad sinds 2018 en diagnose herpes.
ReagerenAnoniem2 juli 2025 om 15:00Daar is natuurlijk zo nauwelijks iets zinvols over te zeggen. Irritatie kan door van alles en nog wat ontstaan… van te ruw bewegen tot warmte/zweet of slecht afgespoelde zeep…
Gewoon even rust geven en als het dan na verloop van tijd niet weggaat of minder wordt langs de huisarts.
Reageren