- Mark18 maart 2022 om 14:12
Ik ben vandaag positief getest op genitale herpes type 1. Ik vraag me af hoe dit anders is dan genitale herpes type 2? Is het juist gunstiger of ongunstiger, of precies hetzelfde?
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 maart 2022 om 15:22Type 1 ontstaat in de regel door een koortslip en is minder “agressief” dan type 2
ReagerenMark18 maart 2022 om 16:12Is het dan ook minder besmettelijk en zijn er minder vaak uitbraken?
ReagerenJohn (moderator)
18 maart 2022 om 16:17Niet perse minder besmettelijk, maar minder uitbraken zou wel heel goed kunnen
ReagerenMark18 maart 2022 om 19:56Weet je ook of een swab test 100% accuraat is qua type 1 of 2?
ReagerenJohn (moderator)
18 maart 2022 om 20:17Die zijn accuraat
ReagerenL19 maart 2022 om 06:49Hoi Mark,
Een swab is zeker accuraat!
Reageren
Ik had dit al eens gepost onder iemand anders zijn post maar hier nogmaals:
Hsv1 genitaal heeft na 2 jaar maar 1% kans zonder uibraken om het over te dragen op iemand. Hsv 2 genitaal is de besmettingskans 15%-30%. Daarnaast is de kans op besmetting groter van man naar vrouw toe (10%) zonder condoom. En van vrouw naar man (4%). Wel is er hier geen rekening gehouden met het type. Ook wordt er bij genitale herpes 1 veel minder uitbraken gezien dan bij 2. Daarnaast draagt 70% van de bevolking al antistoffen van hsv1 bij zich en eenmaal ze antistoffen hebben kunnen ze het niet op een andere plaats krijgen de kans is dan echt miniem!! Er is ook een forum voor mensen met genitale herpes dit is hglotgenoten.nlT19 maart 2022 om 07:03Hi L, bij soa aids zeggen ze het type is niet zo relevant het verschilt per persoon hoeveel uitbrakken enzo. En als 70 procent van de bevolking antistoffen van type 1 heeft waarom zijn tegenwoordig de helft van genitale herpes type 1? Mijn vraag aan jou na hoeveel jaar stoppen meestal de herpes uitbrakken van type 2?
ReagerenL19 maart 2022 om 11:45Hoi T,
Het is wel degelijk relevant! De transmissiekans is aanzienlijk lager dan met ghsv2. Maar idd de uitbraken hangen af van persoon tot persoon, maar toch wordt er bij ghsv1 iets minder frequent uitbraken verwacht dan bij 2. 70% heeft idd het antistof voor hsv1 al, en idd er zijn een stijgend aantal gevallen van ghsv1 aangezien er zoveel mensen de orale variant met zich meedragen en er niet van bewust zijn dat ze dit kunnen transporteren naar de genitaliën vandaar het stijgend cijfer. De uitbraken van hsv2 zijn wel iets agressiever heb ik gehoord, en die komen ook iets frequenter voor. Naarmate je het virus langer hebt zal je lichaam meer wennen aan het virus en zullen de uitbraken iets verminderen, maar ook dit is voor ieder verschillend!
ReagerenManaaa16 april 2022 om 22:01Herhalingen met hsv1 zijn inderdaad significant minder. Dus hsv1 heeft zeker voordeel tov hsv2
Reageren