- Anoniem20 januari 2016 om 17:58
Hoi,
Aangezien ik vd assistente en bij soa sense niet echt duidelijk antwoord krijg, probeer ik het hier nog maar.
Mijn vriend en ik zijn een half jaar uit elkaar geweest, waarin hij onveilig seks heeft gehad. Na het half jaartje zijn we weer samen gekomen en hebben ook onveilige seks gehad. Bleek dat we dus chlamydia hadden.. Kuurtje gekregen en zo (jong) & dom geweest om toch onveilig bezig te zijn tijdens de behandeling.
Dit was 3 jaar geleden.Twee weken geleden kreeg mijn vriend weer last van de symptomen die hij toen had (of hij is er meer op gaan letten).Nu blijkt dus dat hij (weer) chlamydia heeft. Ik moet me nog testen (zal dan waarschijnlijk ook zo zijn), maar had toen & nu geen last van symptomen.
Ik weet dat ik niet vreemd gegaan ben en hij zegt ook (geloofwaardig) van niet.
Maar is het mogelijk dat de chlamydia van 3 jaar geleden nooit weg geweest is?
Zo ja, hoe kunnen de symptomen nu dan ineens opvallen?
Is het daarnaast mogelijk te testen op ‘oude’ of ‘nieuwe’ infectie?uAlvast bedankt voor het antwoorden
12 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 januari 2016 om 18:51Het is een vraag waar niemand zo antwoord op kan geven.
Als na de behandeling destijds geen nieuwe test is gedaan om te kijken of de infectie ook daadwerkelijk weg was, zou het eventueel de oude infectie kunnen zijn die nu weer klachten geeft. Maar erg waarschijnlijk is het niet. Je zou toch in 3 jaar tijd dan eerder klachten verwachten.
Het meest waarschijnlijke is een nieuwe infectie. Maar dat is niet vast te stellen.Voor nu in ieder geval: behandelen en na 3-4 weken opnieuw een test doen.
ReagerenAnoniem22 januari 2016 om 12:39Bedankt voor het antwoord!
Wat ik me dan toch afvraag i’s waarom iedereen zegt dat het een kleine kans is.
Reageren
Als ik verder lees wordt er namelijk aangegeven dat als je je toen niet goed aan de kuur hebt gehouden (ÅŸeks in die week) je elkaar als het ware steeds opnieuw besmet. Daarnaast lees ik ook dat je lichaam het zelf kan klaren,maaR ook dan lijkt me dat het terug kan komen als je elkaar steeds besmet?
Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom er eerder klachten verwacht horen te worden als een kenmerk van chlamydia is dat je er niet perse wat van hoeft te merken en dat de symptomen ineens heftig terug kunnen komen.
Ik hoop dat ik mijn verwarring goed heb toegelicht!John (moderator)
22 januari 2016 om 17:12Chlamydia hoeft inderdaad niet meteen klachten te geven. Maar dat geldt dan met name voor vrouwen. 3 jaar met een besmetting rondlopen zonder klachten bij mannen is zeer onwaarschijnlijk. Mannen hebben nagenoeg altijd klachten
Reageren
Als je elkaar voortdurend zou besmetten, zou het lichaam de infectie niet kunnen klaren.
Ook als een besmetting met chlamydia geen klachten geeft, blijft het besmettingsgevaar onveranderd.Bart23 november 2021 om 09:50Een vrouw waar ik 3,5 terug onbeschermde sex mee heb gehad heeft nu ineens branderig gevoel met plassen en had ineens een hoop bloed. Ze heeft nu sommige dagen nergens last en en soms alleen in de ochtend of in de avond ineens last. Ik heb nergens last van gehad. Zij hiervoor ook nooit. Kan het zijn dat zij naar zo lange tijd ineens klachten krijgt? Of moet dit dan toch echt van een andere recente besmetting zijn? Kan het zijn dat ik nu na 3,5 jaar nog moet gaan testen? Terwijl ik nergenst last van heb?
ReagerenBart23 november 2021 om 09:51John (moderator)
23 november 2021 om 12:42Dat klopt
ReagerenJohn (moderator)
23 november 2021 om 12:43Tandor/John klopt bedoel ik dus.
Dat is erg onwaarschijnlijk dat het na zo’n lange tijd nog eens tot klachten gaat komen. Dat zal dan toch een andere oorzaak hebben
ReagerenBart23 november 2021 om 14:14Bart23 november 2021 om 14:29Wat ik bedoel te vragen is..mocht ik destijds enige soa (welke dan ook) hebben opgelopen, dan zou ik nu na 3,5 jaar allang ernstige klachten gehad moeten hebben waardoor ik allang wist dat er iets verkeerd zat? Klopt dit?
ReagerenJohn (moderator)
23 november 2021 om 14:43Niet van 3,5 jaar terug in ieder geval
ReagerenBart23 november 2021 om 15:14Bedankt voor uw expertise. De vrouw heeft mij zojuist geappt dat ze denken dat de ontsteking er misschien zat doordat de huid te dun is en heeft voor 2 maanden een zalf mee gekregen. Tevens is er een biopt van de huid genomen.
Kunt u mij vertellen wat er getest wordt bij zo’n biopt? Kijken ze hier naar eventuele soa’s? Of waar wordt hierbij naar gekeken?
ReagerenJohn (moderator)
23 november 2021 om 16:44Ik kan je zo niet zeggen waar ze naar kijken. Het is in ieder geval iets nieuws. Kan dus voor jou verder niet van belang zijn geweest 3,5 jaar geleden
Reageren