- Xx27 augustus 2017 om 16:11
Ik ben 19 jaar en heb een basisverzekering. Als ik naar de huisarts ga word een soa test en stel het is positief de medicatie dan vergoed? Ik ben 3x eerder geweest dit jaar bij de ggd 1x daarvan was positief. Alleen ik twijfel nogal snel en wil graag duidelijk heid want stel ik heb wel een soa kan ik later misschien wel onvruchtbaar daardoor worden. Ik heb dus deze week gebeld of het mogelijk is voor een afspraak maar ze vonden dat ik te snel “bang” was en wss omdat ik dus al vaker ben geweest zei ze dat ze me nog zou terug bellen omdat ze iemand erover moest mailen. Ik heb nog niks gehoord. Dus ik denk dat ggd geen optie is.
6 reactiesReagerenWende27 augustus 2017 om 16:27Voor zover ik weet is een bezoek aan de huisarts gratis. Ik denk dat de kosten van de soa-test van je eigen risico afgaan. (Tenzij ze een uitzondering maken voor tieners?) Als je medicatie meekrijgt dan verwacht ik dat je het in eerste instantie gratis mee krijgt (tenzij er een eigen bijdrage is) maar dat je naderhand van je verzekering alsnog een rekening krijgt vanwege je eigen risico (tenzij je dat al verbruikt had dit jaar).
Maar weet je, die paar tientjes daar moet je je echt niet druk om maken. Je gezondheid is echt 10000x belangrijker!
Wees ook niet te bang dat je ouders er achter komen ofzo. Een SOA is vervelend, maar kan de beste overkomen. Ermee rond blijven lopen is pas dom. En je wilt natuurlijk al helemaal niemand besmetten. Dus super goed dat je je gaat laten testen!
Het voordeel van een SOA-test laten doen bij de GGD is dat het anoniem is, het komt dus niet in je huisarts dossier te staan. En bij de GGD is het gratis als je onder de 24bent of binnen de risico groep valt. Maar als blijkt dat je een soa hebt dan moet je ook bij de GGD wel je medicatie betalen hoor (of door je zorgverzekering dus)
ReagerenWende27 augustus 2017 om 16:37Op welke Soa ben je toen trouwens positief getest?
Laat je ook goed informeren over voorbehoedsmiddelen. Condooms gebruiken tijdens de seks is erg belangrijk. Maar kan soms lastig zijn doordat het condoom bv niet goed past (verkeerde maat) en daardoor afglijdt. Of doordat je sekspartner liever geen condoom wil gebruiken en jij niet assertief genoeg bent op zo’n moment. Voor al dat soort vragen en problemen kun je terecht bij de GGD. Voor jongeren hebben ze een speciaal spreekuur. ‘Sense’ heet het geloof ik.
ReagerenWende27 augustus 2017 om 16:41Oh waarschijnlijk heb je t over chlamydia. Hoe komt het dat je zo bang bent dat je daarmee besmet bent?
ReagerenXx27 augustus 2017 om 18:31bedankt voor je antwoord ☺️ Ik was in februari positief getest op chlamydia. Ik ben daarna nog 2x geweest omdat ik onveilidig sex heb gehad maar toen bleek ik niks te hebben. Laatst heb ik weer onveilig sex gehad en ik twijfel of ik een soa heb. Toen ik een soa had had ik echt hele rare kleur afscheiding en ook heel veel en bloed na de sex. Dit keer heb ik dat allebei niet, alleen beetje plakkerige afscheiding maar niet veel gewoon normaal. Op internet las ik wel dat dat rond de tijd dat je ongesteld bent wel normaal is. Maar ik weer zelf natuurlijk niet veel daar over. Daarom twijfel ik ook als het me wel geld gaat kosten het wel nodig is om een soa test te doen sowieso deze maand en volgende maand heb ik niet veel geld te besteden ook. Het kan ook dat ik gewoon te overbezorgd ben aangezien ik 2 van de 3x niks had.
ReagerenXx27 augustus 2017 om 18:35ik heb trouwens af en toe wel last van opgeblazen gevoel en buikijn, maar dat heb ik al een poos ook toen voor die 2x toen ik me liet testen en ik geen soa bleek te hebben. Ik ben laatst naar de dokter geweest omdat ik misschien aan een blaasontsteking zat te denken toen moest ik urine afgeven en daar kwam uit dat ik wel bacteriën in mn urine had en heb daarvoor een kuurtje gekregen maar ik heb nog wel last afentoe ervan
ReagerenWende28 augustus 2017 om 00:57Ik vind het heel goed dat je je laat testen op SOAs nadat je onveilige seks hebt gehad. Maar nog beter is het natuurlijk om te voorkomen dat je onveilige seks hebt. Je hebt tijdens de onveilige seks één avondje lol, en zit daarna weken in de stress, is het dat echt waard? Zo erg is een condoom toch ook weer niet?
Bij de GGD raden ze de risicogroepen wel aan om zich 4x per jaar te laten testen. Bijvoorbeeld prostituees en mannen die seks hebben met veel verschillende mannen. Ik denk dat jij als 19-jarige die af en toe eens onveilige seks heeft niet in zo’n risicoprofiel past, en ze daarom moeilijk doen of ze je wel weer ‘gratis’ (zo’n test is natuurlijk best kostbaar en wordt betaald door de overheid) willen testen.
Chlamydia is trouwens niet de enige soa die je kunt oplopen hoor! Er zijn ook virale soa’s (zoals bv hiv, hepatitis en herpes) die je voor de rest van je leven niet meer kwijtraakt. En ook de bacteriële soa’s worden steeds vaker resistent tegen de antibiotica. Mensen denken vaak veel te makkelijk over een ‘kuurtje’.
Als het je eigen bewuste keuze is om onveilige seks te hebben dan is dat natuurlijk prima. Ieder mag z’n eigen risico’s bepalen in t leven (helaas hoort daar dan ook de doktersrekening bij). Maar stel nou dat je onveilige seks hebt omdat je bijvoorbeeld niet zo goed nee durft te zeggen, of omdat je slecht met alcohol om kunt gaan en dan je grenzen uit het oog verliest, dan is het wel goed om daaraan te gaan werken 🙂
Nou ik hoop in elk geval dat je geen soa of andere vervelende ziekte hebt.
Reageren