Zoeken Vraag het forum

Syfylis zweer

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mark

Heeft een syfilis zweer een wit puntje in het midden(in mond)?

En als je in je mond een zweer hebt, kan je dan door niet orale seks ook overdragen of alleen door oraal seks?

9 reacties
    Reageren
    Anoniem

Een syfilis zweer heeft een heel duidelijke aftekening van de rand. Als je een syfilis zweer in je mond hebt, dan kan dat minder duidelijk zijn doordat de huid week wordt van speeksel.
    Door jezelf is een syfilis zweer in je mond vrijwel niet waar te nemen.

Als je twijfelt of je syfilis hebt, zal je dus een test moeten doen.

Reageren
    Mark

Ik heb een rode zweer onder mijn tong, naar zit heel duidelijk een wit puntje in het midden. Dus vandaar de vraag
    Als het wel een zweer is kan ik dan nu ook al testen of moet ik wachten tot er 4 weken voorbij zijn?
    En qua overdracht? Kan ik het alleen oraal overdragen nu of ook met seks?

Reageren
    Anoniem

Syfilis wordt overgedragen door contact tussen slijmvliezen en een actieve zweer. Als er een zweer in je mond zit kan het dus door seksueel contact met jouw mond.
    De test is betrouwbaar vanaf vier weken. De bacterie moet nl. via de zweer eerst in je bloed terecht komen.

Reageren
    John (moderator)

Als je een zweer hebt, kan dat getest worden Bespreek het met je huisarts

Reageren
    Mark

Maar als het een aft is, wat ik zelf denk, dan hoef ik geen beschamend telefoongesprek te houden of ze mij wel op syfilis willen testen.
    Een bloedtest is nog te vroeg maar over de zweer: mocht hij deze weg weg zijn, kan het dan nog een syfilis zijn? Want zoals ik lees blijft een syfilis zweer langer dan een afte.

Reageren
    John (moderator)

Zoals je het beschrijft zou het idd een aft kunnen zijn, Maaar helaas ben ik geen helderziende… Een syfiliszweer verdwijnt in de regel tussen 1 en 3 maanden

Reageren
    Mark

Als ik fotos bekijk die via Engelse sites veel meer worden aangeboden lijkt het er niet op. Het is geen open wond maar een rode bult met een wit puntje in het midden. Ook qua grootte lijkt het niet op de syfilis zweren die ik zie.

Maar better safe than sorry, ik hou het in de gaten en mocht het niet binnen een paar dagen weg zijn(wat zou bevestigen dat het een aft is mijn inziens) dan bestel ik een bloed test want dan is het ook 4 weken geleden.

Reageren
    Mark

Het is vandaag helemaal weg, ga er vanuit dat het dan geen syfilis zweer was omdat die langer dan 6 dagen er zou zitten denk ik?

Overigens ook vandaag bloed en urinetest verstuurd, dus ben benieuwd.

Reageren
    John (moderator)

Dan was het geen syfilis zweer

Reageren
Reageer op: Syfylis zweer
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.