- Mark8 mei 2025 om 08:47
Heeft een syfilis zweer een wit puntje in het midden(in mond)?
En als je in je mond een zweer hebt, kan je dan door niet orale seks ook overdragen of alleen door oraal seks?
9 reactiesReagerenAnoniem8 mei 2025 om 09:29Een syfilis zweer heeft een heel duidelijke aftekening van de rand. Als je een syfilis zweer in je mond hebt, dan kan dat minder duidelijk zijn doordat de huid week wordt van speeksel.
Door jezelf is een syfilis zweer in je mond vrijwel niet waar te nemen.Als je twijfelt of je syfilis hebt, zal je dus een test moeten doen.
ReagerenMark8 mei 2025 om 13:37Ik heb een rode zweer onder mijn tong, naar zit heel duidelijk een wit puntje in het midden. Dus vandaar de vraag
Reageren
Als het wel een zweer is kan ik dan nu ook al testen of moet ik wachten tot er 4 weken voorbij zijn?
En qua overdracht? Kan ik het alleen oraal overdragen nu of ook met seks?Anoniem8 mei 2025 om 15:28Syfilis wordt overgedragen door contact tussen slijmvliezen en een actieve zweer. Als er een zweer in je mond zit kan het dus door seksueel contact met jouw mond.
Reageren
De test is betrouwbaar vanaf vier weken. De bacterie moet nl. via de zweer eerst in je bloed terecht komen.John (moderator)
8 mei 2025 om 16:50Als je een zweer hebt, kan dat getest worden Bespreek het met je huisarts
ReagerenMark10 mei 2025 om 19:56Maar als het een aft is, wat ik zelf denk, dan hoef ik geen beschamend telefoongesprek te houden of ze mij wel op syfilis willen testen.
Reageren
Een bloedtest is nog te vroeg maar over de zweer: mocht hij deze weg weg zijn, kan het dan nog een syfilis zijn? Want zoals ik lees blijft een syfilis zweer langer dan een afte.John (moderator)
10 mei 2025 om 22:01Zoals je het beschrijft zou het idd een aft kunnen zijn, Maaar helaas ben ik geen helderziende… Een syfiliszweer verdwijnt in de regel tussen 1 en 3 maanden
ReagerenMark10 mei 2025 om 22:26Als ik fotos bekijk die via Engelse sites veel meer worden aangeboden lijkt het er niet op. Het is geen open wond maar een rode bult met een wit puntje in het midden. Ook qua grootte lijkt het niet op de syfilis zweren die ik zie.
Maar better safe than sorry, ik hou het in de gaten en mocht het niet binnen een paar dagen weg zijn(wat zou bevestigen dat het een aft is mijn inziens) dan bestel ik een bloed test want dan is het ook 4 weken geleden.
ReagerenMark14 mei 2025 om 20:09Het is vandaag helemaal weg, ga er vanuit dat het dan geen syfilis zweer was omdat die langer dan 6 dagen er zou zitten denk ik?
Overigens ook vandaag bloed en urinetest verstuurd, dus ben benieuwd.
ReagerenJohn (moderator)
14 mei 2025 om 20:28Dan was het geen syfilis zweer
Reageren