Angst voor een SOA besmet"/> Angst voor een SOA besmetting - Medische Forum - Dokter.nl

Angst voor een SOA besmetting

Online ZorgZus

Ik voel me zo niet goed wordt gek van mijn negatieve gedachtes. Ik treed binnenkort mijn huwelijksbootje in en voel zo niet goed en angstig.

In het verleden heb ik relaties gehad en heb orale sex gehad, gezoend/getongd en er is eenmalig wrijving contact geweest met mijn geslachtsdeel en die van een man mijn ex-vriendjes. Ik wist niks af van soa’s. Waardoor ik mij in 2021 pas heb getest op HIV, hepatitis B en Syfilis. Ik heb mij ook vaginaal en ook mijn keel laten testen op chlamydia en gonorroe. Ook deze waren negatief, maar dan denk ik heeft de arts wel goed een uitstrijkje genomen van mijn vaginaal en keel en twijfel ik of de uitslag echt negatief is. Deze uitslagen van de onderzoeken waren allemaal negatief. Toch krijg ik negatieve gedachtes dat deze testen niet kloppen en dat ik misschien toch een soas heb. Ik kan niet meer zo goed slapen en wil het huwelijk echt afblazen. Ik heb zo’n angst dat ik wat heb en dat ik mijn man ga besmetten. Ik krijg gedachtes dat de swap niet goed is uitgevoerd is door de arts van de soakliniek en dat ze heel snel een swap heeft gemaakt en niet diep in mijn keel.

Reageer

Alles is getest, je hebt geen klachten: dus geen soa

Reageer

@John: Er wordt gezegd dat een soa klacht vrij kan verlopen. Vandaar mijn twijfels ook. Ik twijfel ook over de swaps die genomen zijn.

Reageer

Waarom zouden die niet goed genomen zijn? Dat is nonsens. Dat is dan toch vooral je eigen angst.

Reageer

@John: Ik heb een idee dat de arts van de kliniek geen swap heeft genomen van mijn vaginawand, maar recht in de vaginaal had gestopt en er weer uit. Bij het uitstrijkje van de keel heb ik het gevoel dat dit ook niet correct is afgenomen. Ze heeft in mijn keel alleen over een kant een kort gestreken. 

Reageer

Dat is dan toch goed gedaan. Hij raakt de wand vanzelf wel

Die weten echt wel hoe ze dat moeten doen. Misschien is het beter om met een psycholoog te praten over je angsten

Reageer

@John: Misschien ben ik wat wantrouwig dat het niet goed is uitgevoerd. Mocht ik toch chlamydia en Gonorroe op hebben gelopen zou dit dan in een normale bloedonderzoek gezien kunnen worden? Ik bedoel bijvoorbeeld een verhoging van de witte bloedcellen bijvoorbeeld of aan iets anders in het bloed? 

Reageer

Nee daar is een soa onderzoek voor. Of een specifiek onderzoek naar antistoffen. Maar dat is volstrekt zinloos als je negatieve soa testen hebt . Je hebt gewoon geen soa.

Reageer
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

@John: De SOA (swap) uitslag is betrouwbaar ook al heb ik mij jaren later getest? 

Reageer

Ja

Reageer

Waarom denk je dat die testen op die manier worden uitgevoerd als dat niet betrouwbaar zou zijn? Je zoekt een probleem dat er niet is: je hebt geen soa en geen hiv.

Reageer

@Anioniem: Ik heb gewoon angst dat ik wel een soa heb in mijn geel of vagina ondanks de onderzoeken. Ik bang bang dat in mijn huwelijk mijn partner ga besmetten met een soa in mijn keel of vagina. De onderzoeken waren negatief 2 jaar geleden bijna. Maar op een of andere manier denk ik stel de soa zit in mijn achterste gedeelte van mijn keel, dus heel diep en er wordt een swap gemaakt niet zo diep dan denk ik dat ze chlamydia en gonorroe niet kunnen vinden. Dit geldt ook voor het onderzoek naar chlamydia en gonorroe in mijn vagina. Ik durf geen gemeenschap te hebben met mijn man als het zover is en ook niet te zoenen/tongzoenen en oraal sex te verrichten puur, omdat ik angst heb dat ik een SOA heb. Daarnaast ben ik bang dat ik onvruchtbaar ben stel dat mijn lichaam de SOA zelf heeft geklaard. Jaren geleden had ik wel last van veel afscheiding, maar ik heb geen echte sex gehad alleen de geslachtsdeel werd gewreven bij mijn geslachtsdeel en langs mijn vaginaopening.

Reageer

Dat noemen we nu een angststoornis. Je hebt een angst ontwikkeld voor iets dat er niet is. Je beeldt je allerlei scenario's in die irreëel zijn. Wees jezelf daarvan bewust en accepteer dat er onderzoeken die goed gedaan zijn, en dat de uitslagen negatief waren.

Als je het niet los kan laten, bespreek deze irreële angst dan met de huisarts.

Reageer

@Anoniem: maakt het voor de swap niet uit of het achterin in de keel is afgenomen of voorin? Ik ben bang dat de soa wel achter in mijn keel zit, maar niet voorin. Ik ben ook bang dat de swap vaginaal niet goed is afgenomen en dat het niet langs mijn vagina want is gegaan. Vandaar dat ik erg twijfel of het echt negatief is. Ik kan het heel moeilijk loslaten. De bloedtesten wel, omdat ik mij recent via mijn huisarts heb getest op Hepetites B en Lues en de waarde was negatief. Bloedonderzoek vertrouw ik, maar de swap daar heb ik mijn twijfels over.

Reageer

Wat ik al zei: je bent bang voor dingen die er niet zijn. Je hebt een irreële angst ontwikkeld voor iets dat er niet is.

Verder ga ik er niet op in, want dat wakkert jouw angst alleen nog maar meer aan.

Bespreek het met de huisarts.

Reageer
Reageer op: Angst voor een SOA besmetting
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif