Zoeken Vraag het forum

Soa klachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jul

Beste,

Sinds een aantal dagen heeft mijn vriend verschijnselen die wijzen op een soa: een branderig gevoel, witte afscheiding en pijn bij het plassen.
    Een maandje geleden ben ik getest op Chlamydia, de uitslag was negatief.
    Nu verwacht ik dat het eventueel om Gonorroe gaat, maar kan het zijn dat ik dit al een half jaar zonder te merken heb?
    Ik vind het vooral vreemd dat de klachten al na een aantal dagen zichtbaar zouden moeten zijn, terwijl wij nu al 3 maanden seks hebben.
    Zou hij dit niet al een tijd geleden moeten hebben opgelopen als het van mij is?
    Mijn laatste sekspartner vóór hem is 6 maanden geleden en voor hem geldt hetzelfde.
    Zouden deze symptomen ook op een blaasontsteking kunnen wijzen?
    Ik had namelijk bij een medisch onderzoek een week geleden teveel witte bloedcellen in mijn urine.

Alvast bedankt voor de hulp

P.s. Over een paar dagen krijg ik uitslag van mijn soa test

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Eerst maar eens wachten op de uitslag van de soa test….Hij zou dus ook een test moeten laten doen!

Reageren
    Jul

Beste Tandor,

De uitslag van mijn test was negatief. Ik zou dus geen soa moeten hebben, maar mijn vriend heeft echt last van een druiper. Daarnaast begin ik ook verschijnselen te krijgen zoals rode/gele afscheiding. Kan de uitslag vals negatief zijn of kan het om een andere soa gaan dan Chlamydia, Gonorroe of HIV? Mijn vriend gaat later nog laten testen. Die kon helaas nog niet terecht.

Groet

Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen dat jij te vroeg getest hebt als het om een recente infectie gaat. Als je  nu klachten begint te krijgen, zou je eigenlijk een nieuwe test moeten laten doen. Of pas na de test een infectie hebt opgelopen.  Je geeft namelijk op 26 maart aan dat je vriend sinds enkele dagen klachten heeft.  De incubatietijd voor chlamydia en gonorroe is ca, 10 dagen. D.w.z. dat je ca. 10-14 dagen na de infectie klachten gaat krijgen. Dat zou dan kunnen betekenen dat je dus de infectie na je test hebt opgelopen. Als de klachten die jullie hebben door een soa worden veroorzaakt.

Reageren
    Jul

Beste Tandor,

Hartijk bedankt voor je reactie. Ik ben toch een beetje doordewar. Mijn vriend en ik hebben namelijk al 3 maanden onbeschermde seks met elkaar. Onze vorige sekspartners waren beide 6 maanden geleden. In de tussentijd zijn wij exclusief geweest. Het is voor mij gek dat een soa die na een incubatietijd van 2 weken pas klachten vertoond bij ons beide 2,5 maand na de eerste keer seks. Dat zou betekenen dat mijn vriend er al 6 maanden mee rond loopt, maar de verschijnselen pas 6 maanden later krijgt en ik 3 maanden incubatietijd heb gehad sinds onze eerste keer.  Ik begrijp dat dan vaak overspel verwacht wordt in zo’n situatie, maar is een soa ook te verkrijgen door andere situaties? Bijvoorbeeld contact met iemands bloed (een buitenstaander). En is een soa test op basis van je bloed minder betrouwbaar dan een uitstrijkje?

Reageren
    John (moderator)

“Dat zou betekenen dat mijn vriend er al 6 maanden mee rond loopt, maar de verschijnselen pas 6 maanden later krijgt en ik 3 maanden incubatietijd heb gehad sinds onze eerste keer. ” Ik vind het vervelend voor je , maar dit is toch echt zeer onwaarschijnlijk. Je moet er toch rekening mee houden dat het om een recente infectie gaat. Via contact met iemands bloed krijg je geen soa, Soa heet zo, omdat het een seksueel overdraagbare aandoening is. Soa testen worden doorgaans niet met bloedonderzoek gedaan, maar met uitstrijkjes en/of urine. Bloedonderzoek kan gedaan worden als een infectie er al langer is en er voldoende afweerstoffen door het lichaam zijn aangemaakt.

Reageren
    Pieter

vraagje: ik heb 1 maal een soa test gedaan bij de arts en 2 maal bij de onedayclinic in Den Bosch. 2e keer hebben ze ook bloed geprikt en daar kwam ook niks uit(andere testen ook niks). Vervolgens naar de uroloog geweest en deze heeft ook niks gevonden. Nu weet ik niet zeker of ik elke keer ochtendurine heb ingeleverd of dat er zeker 2 uur tussen het plassen heeft ingezeten. Wel 2 maak zeker anderhalf uur. Als hier niks is uitgekomen. Kan ik dan ondertussen met 100% zekerheid zeggen dat ik een soa wel kan uitsluiten?

Reageren
    John (moderator)

Dan heb je dus geen soa

Reageren
    Pieter

ook zonder die ochtendurine en 2 uur ertussen hadden ze eventueel nog een soa moeten zien toch?

Reageren
    John (moderator)

ja hoor

Reageren
Reageer op: Soa klachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.