- Ina17 mei 2026 om 20:06
Onlangs was ik verkouden. Voordat het virus uitbrak kon ik niet slapen. Mijn hele leven heb ik al last
van dat bij een virusuitbraak dat ik niet kan slapen. De verkoudheid heeft 2 weken geduurd. Kan ik hier wat aan doen? Een paar jaar geleden ben ik door een herpes virus in een delier geraakt. Wat kan ik het beste zelf hier aan doen?3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
18 mei 2026 om 19:40Ik kan me voorstellen dat je door een stevige verkoudheid slecht kunt gaan slapen: je neus gaat dicht zitten, je holtes lopen vol, er komt druk op de oren, de hoest houdt je wakker, etc.
Reageren
Dat kan ’s nachts toenemen doordat de slijmvliezen ’s nachts meer opzwellen. Daardoor gaat je neus vaak ook s’ nachts dicht zitten (ook als je niet verkouden bent kan dat..).
Een “simpele” remedie tegen die extra opzwellingen ’s nachts is het gebruik van Xylometazoline neusspray. Voor de nacht (en/of in de nacht) gebruiken kan voor meer doorgankelijkheid zorgen van de buis van Eustachius, de afvoergangetjes van de voorhoofds- en kaakholtes en van je neus zelf!Ina18 mei 2026 om 20:30Dank je voor je antwoord. Maar het slechte slapen begint als ik nog niet verkouden ben. Kreeg het ook bij een herpes virus. 10 nachten niet geslapen. Toen in een delier geraakt.
Reageren
Peter (huisarts)
20 mei 2026 om 13:25Is het niet zo dat iedereen na 10 nachten niet slapen wel lichamelijke en psychische verschijnselen kan krijgen??
Reageren
Een herpes virus is dan ook nog eens “neurotroop”, dus geeft met name op het zenuwstelsel last!