Zoeken Vraag het forum

Morning After Pil?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik schaam me hier best wel voor, maar wil het toch weten.
    Afgelopen week ben ik ziek geweest en ze zeggen dat daardoor je pil niet goed werkt. Maar ik had net een doorbraakbloeding, dat was in de tweede week van mijn tweede strip. Ik slik hem meestal namelijk door. Toen las ik dat als je een doorbraakbloeding had en dus even stopte met het pilgebruik en je daarna weer gewoon verder ging (met een nieuwe strip) je gewoon beschermd bent tegen zwangerschap.

Nu was mijn vriend vandaag bij mij en ja we hebben seks gehad, zonder condoom. En toch ben ik bang, wat nou als het niet klopt, had ik wel een condoom moeten gebruiken (we zijn al lang samen dus voor SOA’s, is het even niet van toepassing). Maar ik wil echt niet zwanger zijn. Heb ik goed gehandeld of is het nog steeds wel mogelijk? Moet ik morgen de MAP halen?

Hopelijk kan iemand mij helpen!

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Als je ziek bent heeft dat niks met de pil te maken, tenzij je binnen 4 uur na inname over moet geven of langere tijd diarree hebt.

Als ik het goed begrijp slikte je de pil door. In de tweede week van de laatste trip ben je dus gestopt en hebt een stopweek ingelast. Eigenlijk onnodig want de doorbraakbloeding was er toch al. Je had dus gewoon de strip kunnen afmaken en dan een stopweek kunnen inlassen.

Als je zorgt dat de stopweek NIET langer duurt dan 7 pilvrije dagen is er niets aan de hand.

Reageren
    Anoniem

Ik moest inderdaad overgeven, maar had die pil verder niet genomen, dus weet eigenlijk wel dat er geen verband is.

Mijn huisarts heeft gezegd dat als ik een doorbraakbloeding heb, ik een stopweek in moest lassen. Maar fijn om te weten dat ik dus ook gewoon door kan slikken en daarna stoppen, is voor mij veel praktischer.

Ik ben weer aan een nieuwe strip begonnen, de stopweek duurde gewoon 7 dagen, die vielen toevallig net in de periode dat ik goed ziek was. Dus dan zou er in principe niets aan de hand moeten zijn.

Bedankt! 🙂

Reageren
    Anoniem

Ik heb het nageteld en het klopt niet er zat wel meer dan 7 dagen tussen voordat ik weer begon en heb nu pas 3 pillen van de nieuwe strip gehad.
    Pff ik was zo ziek ik kon ze toen niet slikken. Ik moet wel n MAP halen denk ik. Ik voel me zo stom ben normaal altijd zo voorzichtig met dit soort dingen. Vind het ontzettend voor schut om zo n pil te halen. Maar naar de dokter moeten en zwanger zijn is natuurlijk erger

Reageren
    John (moderator)

Als er meer dan 7 dagen tussen zaten is de pil niet betrouwbaar. Ook de eerste 7 dagen nadat je weer gestart bent.
    Als het binnen 72 uur na de seks is kun je inderdaad de MAP gebruiken. Liefst dan zo snel mogelijk.

Reageren
Reageer op: Morning After Pil?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.