- Anoniem12 juni 2014 om 22:56
Hallo,
Ik ben 22 jaar en zit nu ongeveer twee jaar in een relatie. Mijn vriendin is aan de pil (met stopweek) en ik controleer elke keer voordat we geslachtsgemeenschap hebben of zij deze allemaal heeft ingenomen en op tijd is begonnen na haar stopweek. Vlak na het begin van onze relatie begon bij mij de angst toe te nemen dat zij zwanger zou kunnen worden. Ik weet dat de pil zeer betrouwbaar is bij goed gebruik, maar als ik research doe kom ik telkens reacties tegen van mensen die beweren de pil ook consequent te hebben genomen en die toch zijn zwanger geraakt. Ik wil graag vrijen zonder condoom omdat dit prettiger is en voordeliger, maar vanwege m’n angst trek ik altijd terug voordat ik kom (omdat dit de kans statistisch nog enigszins verkleint). Mijn vriendin heeft veel geduld en respect voor mijn angst, maar het levert mij dagelijks heel veel stress op. Ik zou heel graag onbezorgd willen vrijen, maar ben bang dat het niet verantwoordelijk is om te doen omdat ik de consequenties van een zwangerschap niet zou kunnen dragen. Sommige mensen zijn van mening dat je alleen dient te vrijen indien je ook in staat zou zijn een kind groot te brengen, maar ik weet niet hoe ik me tot deze opvattingen moet verhouden.
Kortom, is het verantwoord om bij consequent pilgebruik te vrijen zonder condoom en zonder coïtus interruptus? Daarnaast geeft de pearl index aan dat de betrouwbaarheid van de pil bij goed gebruik ruim 99% is. Als het in 1% van de gevallen wel tot zwangerschap leidt, betekent dit dan dat je na 100 keer vrijen zwanger zal worden? Ik zit al heel lang en heel erg met deze angst en de zorgen die het me levert, maar ik zou mezelf en mijn partner graag een gezonde seksuele relatie gunnen, mits dat ook verantwoordelijk is om te doen. Ik zou heel graag van een deskundige horen of mijn angst gegrond is of niet. Het liefst zou ik de verzekering krijgen van een deskundige dat de kans 0% is, maar ik weet dat dit waarschijnlijk geen eerlijk advies zal zijn. Alvast heel erg bedankt voor het begrip.
1 reactieReagerenJohn (moderator)
13 juni 2014 om 07:55Een dilemma.
[quote]Het liefst zou ik de verzekering krijgen van een deskundige dat de kans 0% is, maar ik weet dat dit waarschijnlijk geen eerlijk advies zal zijn[/quote]Die garantie kan je natuurlijk nooit iemand geven.
De betrouwbaarheid van de pil is hoog. Mits genomen zoals bedoeld. In heel veel gevallen van die 1% (die overigens niet te duiden zijn als 1 op 100)is er toch iets mis gegaan met het gebruik. Alleen is dat niet altijd te achterhalen. In een heel enkel zeer zeldzaam geval, zou het kunnen dat de hormomen door een defect elders in het lichaam hun werk niet zouden kunnen doen.[quote]Sommige mensen zijn van mening dat je alleen dient te vrijen indien je ook in staat zou zijn een kind groot te brengen[/quote]Er zullen wellicht nog ergens een mensen op deze aardbol zijn die dit praktiseren, maar volgens mij moeten die met een loep worden gezocht. Ik persoonlijk geloof daar dus niet in.
De betrouwbaarheid van de pil en ook de ervaringen daarmee, zijn van dien aard, dat je daarop mag vertrouwen en ongeremd van je relatie en van de seks die toch een belangrijk onderdeel van een relatie is moet kunnen genieten.
Reageren
Alles wat je doet in je leven, maar dan ook letterlijk alles kent risico’s. Maar die zijn beheersbaar. Dat geldt ook voor het eventuele risico op zwangerschap bij pilgebruik.