Hyperventilatie

Goedemiddag,
    Ik heb sinds 2 jaar hypochondrie en hyperventilatie. Nu ben ik dus weer bang voor longkanker omdat ik pijn in mijn ruggenwervel heb. Kan je door hyperventilatie pijn aan je ruggenwervel, nek en schouders en constant een slijm gevoel in je keel hebben?

Reageren

Niet direct. Maar wel indirect: door spanningen kun je ook verhoogde spierspanningen opbouwen in je nek-/ rugspieren.
    Die spierspanningen kunnen zich voortzetten naar je keel, je nek en de schouders. Via de o.a. de monnikskapspier zijn er verbindingen tussen de spieren van de nek, hals, schouders en rug.
    En een verhoogde spierspanning kan een “verkeerd zittende ruggenwervel” ook van zijn goede plek trekken/ pijn blijven veroorzaken.
    Dus ga eens in overleg met bv een (psychosomatisch) fysiotherapeut hierover!

Reageren

Dank u wel voor uw reactie. Met mijn hypochondrie denk ik gelijk ook weer aan longkanker...heb wel gerookt inmiddels gestopt (ben een vrouw van 53). Een paar weken geleden wel naar mijn longen laten luisteren en deze klonken goed met een saturatie van 99%. Mijn huisarts zegt inderdaad ook dat mijn rug helemaal vast staat en dat longen geen pijn doen. Denkt u hier ook niet aan? Ik ga aan de slag met de fysiotherapeut

Reageren

Gedachten uit schuldgevoel en angst (het roken) zijn altijd een slechte leidraad!
    Longkanker geeft behalve benauwdheid ook klachten van frequente ontstekingen, veranderde hoest en gewichtsverlies...

Reageren

Gedachten uit schuldgevoel en angst (het roken) zijn altijd een slechte leidraad!
    Longkanker geeft behalve benauwdheid ook klachten van frequente ontstekingen, veranderde hoest en gewichtsverlies...
    Succes met het macht krijgen over je eigen gedachten!!

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Hyperventilatie

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe