- Anoniem19911 augustus 2011 om 22:06
Hallo,
Al een paar jaar doe ik alles 5x.
5x van water slokken neme, 5x iets eten (bijvoorbeeld m&m’s, pasta, vegetarische spekreepjes,…), 5x controleren of het slot van de deur toe is, 5x brievenbus open en toe doen..
Ik heb géén idee waarom ik dit doe, want ik heb helemaal niet iets met het getal 5. Mijn kotgenoot wees me erop dat dit hoogstwaarschijnlijk een dwangstoornis is. De weinige mensen die het weten lachen me vaak uit als ik het zeg dat ik alles 5x doe. Vandaar mijn vraag of dit ernstig is of niet. Het stoort me niet dat ik dit doe, wat me wel stoort is als er iets niet 5x gedaan wordt. Dan draai ik door en zorg ik dat het wel lukt.
En goed voorbeeldje is van m&m’s. 5x rood eten, 5x blauw etc. en stel er blijven er 4 over dan weiger ik die op te eten. Het gaat gewoon niet om er 4 te eten.Dus hierbij mijn vraag, is het een dwangstoornis of niet? Op het internet staan vaak ergere gevallen als mijzelf. Maar het wordt alleen met de jaren erger, dus waarschijnlijk zal dit ook vorderen. En hoe kan het stoppen?
Alvast bedankt.
1 reactieReagerenPetra8 augustus 2011 om 16:27Ja, dit is een milde vorm van een dwangstoornis. Maar, heb jij er last van? Wil je ermee stoppen?
Reageren