- Een bezorgde vriend.30 maart 2010 om 11:05
Hey,
Ik ben de bezorgde vriend van meid die zichzelf snijdt. Ze doet het al 2 en een half jaar en ik vindt het de laatste tijd behoorlijk uit de hand loopt.
Hierbij heeft ze ook nog een eetstoornis. De ene dag eet ze helemaal niks en de andere dag eet ze alles wat ze ook maar tegenkomt.
Ze ziet zelf ook wel in dat het zo niet langer kan maar ze heeft de moed niet om door te zetten.
Het is allemaal begonnen (zover ik weet) doordat ze verschillende medische klachten heeft en hierdoor een slecht zelfbeeld heeft gekregen. ze geeft zich voornamelijk zelf hiervan de schuld. Door een beperking dat ze snel moe is vinden/vonden haar ouders haar lui. Zelfs nadat de diagnose was gesteld van de klacht werd ze zelfs nog door haar ouders verwaarloost.
De laatste tijd zegt ze dat ze ermee wilt stoppen maar ik heb het gevoel dat dit niet zo is of niet wilt lukken. Ze wilt hier absoluut niet mee geholpen worden en wilt er geen woord over kwijt. niet aan mij niet aan een psycholoog en al helemaal niet aan haar ouders.
Haar relatie met haar ouders is zeer slecht en dit maakt het na mijn idee alleen nog maar erger.
Zijn er dingen die ik kan doen om haar de waarheid te laten zien. dat dit niet zo langer door kan. dat dit niet de oplossing is. Hoe kan ik haar laten merken dat hier een bezorgde vriend zit die maar een ding wil:
[b]haar ECHT gelukkig maken.[/b]2 reactiesReagerenzonsondergang30 september 2010 om 11:58Hoi,
Ik weet dat wat ik nu ga zeggen voor jou pijnlijk zal zijn maar er is niet echt veel wat je kunt doen om het haar in telaten zien.
Dat besef moet uit haar zelf komen ze moet er zelf 100% achterstaan om te willen stoppen.
Het enige wat jij kunt doen is er voor haar zijn en maar het onderwerp bespreekbaar, vaak voelen ze zich er erg ongemakkelijk over en schamen ze zich ervoor.
Zorg ervoor dat je haar er nooit op veroordeeld.
Voor jou is het waarschijnlijk erg moeilijk om tebegrijpen maar zij heeft er op haar manier baat bij.
Kan pijn verlichtend werken, geestelijke pijn is vaak zwaarder dan lichamelijke.
Dus probeer het bespreekbaar temaken maar dwing haar nooit er over tepraten of het telaten zien.
Laat haar merken dat je er voor HAAR bent.En verder kun je alleen maar hopen dat ze het besef zal krijgen dat dit geen oplossing is.
Wens je heel veel sterkte.
groetjes
Reageren
een ex snijderzomaar een voorbijganger30 september 2010 om 16:15Hoi Zonsondergang (al noem ik jou als ex-snijder liever Zonsopgang),
Wat knap van je dat je het automutileren onder controle hebt gekregen. Fantastisch en gefeliciteerd joh !!!
Ik vind het mooi om te lezen hoe je je eigen ervaring inzet om anderen te helpen. En wat je schrijft is zeker waar !
Groetjes van zomaar een voorbijganger.
Reageren