- Anoniem16 juni 2015 om 07:45
Sinds ongeveer 6 weken is bij mij de diagnose (gegeneraliseerde) angststoornis gesteld. Sinds iets meer dan een jaar heb ik last van veel zorgen maken, en af en toe lichte paniekaanvalletjes. Eigenlijk gaat het sinds de diagnose alleen maar slechter. Ik doe nu een universitaire opleiding, die mij best oke af gaat. Ik lees alleen nu wel eens op internet dat werken vaak niet goed lukt bij mensen met een angststoornis. Ik maak mij nu ernstig zorgen over mijn toekomst. Ik ben bang om in een uitkering te belanden. Hierdoor voel ik mij ook nog eens down.
Is er iemand die (positieve) ervaringen heeft met werken met een angststoornis?
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 juni 2015 om 08:44Er zijn toch genoeg mensen die normaal functioneren omdat ze de angststoornis onder controle hebben. Er zal dan wel iets aan gedaan moeten worden.
Reageren
De diagnose is gesteld. Zijn er behandelingen besproken of ben je daar al mee gestart?Anoniem16 juni 2015 om 09:16De behandeling die is gestart heet metacognitieve therapie. Het enige is, dat ik naast de gegeneraliseerde angstklachten zo nu en dan ook wat last heb van paniekaanvallen (gelukkig niet hele ernstige). En ook slaat het bij mij erg op mijn fysieke gesteldheid. Vaak ben ik duizelig, moe en kan ik mij wat minder concentreren. Medicijnen hou ik af en zijn volgens mijn therapeut ook niet direct nodig.
Maar zoals ik mij nu voel, voel ik mij zeker niet in staat om een fulltime baan te hebben waar erg veel stress bij komt kijken. Mijn levensstijl is natuurlijk ook niet ideaal, ik ben nog student en drink nogal eens bier, maar toch baart het mij zorgen. Tot op het punt dus dat ik er neerslachtig van wordt.
Af en toe put ik er wel kracht uit dat grote namen als Churchill, Abraham Lincoln en Johnny Depp te maken hebben gehad met gelijksoortige aandoeningen. Maar het blijft vervelend en vermoeiend.
ReagerenJohn (moderator)
16 juni 2015 om 09:54Er is dan in ieder geval therapie gestart.
Reageren
Het is heel goed mogelijk dat je door de paniekaanvallen gaat hyperventileren of dat je door hyperventileren paniekaanvallen krijgt. Dat kan nogal wat fysieke klachten veroorzaken.
doe een de test op: http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestAnoniem10 september 2015 om 08:58Tja, het is juist die angststoornis die dit met je doet, ik heb in een ander onderwerp ook al gereageerd. Wat ik probeer te doen is met de dingen dealen op het moment dat ze zich aandienen en niet piekeren over “wat als..moet ik dan…en hoe ga ik dan…en dan zal ik wel…etc etc etc”
Misschien is mindfullness iets voor je? Zou zeker kijken waar die stoornis vandaan komt, ga eens praten met je huisarts, wat kan je er aan doen? Ik ga zelf in psychotherapie en er is me al verteld dat dat geen makkelijk en ook geen kort traject wordt, maar ik ben het zat om steeds maar voor van alles bang te zijn, het beheerst mijn leven, ik wil zelf weer in control zijn.
Oh ik zou je ook aanraden om niet alles op internet op te zoeken, daar zijn vaak alleen de negatieve zaken te vinden, dat wil je allemaal helemaal niet weten want dan ga je je weer druk maken over dingen die helemaal niet aan de orde zijn.
Succes en sterkte.
ReagerenAnoniem12 oktober 2015 om 11:12Bedankt voor de reactie.
Reageren
Soms lijkt het zo’n hardnekkig probleem!
Gedachten die maar blijven terugkomen en angstgevoelens.
Om er moe van te worden!
Iemand hier die het onder controle heeft gekregen en erover wil vertellen?John (moderator)
12 oktober 2015 om 14:25Lees eens de colomns over angst. Daar staan nuttige tips in
Reageren
http://www.dokter.nl/dossiers/angsten