- A7 april 2026 om 13:22
Al jarenlang ben ik enorm angstig voor virussen.
Het is vijf jaar geleden begonnen toen ik een nare ervaring heb gehad met iemand die later bekende een infectie te hebben. Ik heb toen veel in spanning gezeten en ben uitgebreid getest. Gelukkig was er niets ernstigs aan de hand.
Sindsdien ben ik echter enorm angstig geworden voor virussen. Ik dacht hier voorheen helemaal niet zo over na, maar nu durf ik bijvoorbeeld niet meer in restaurants uit een glas te drinken en in zelfs de kleinste situaties zie ik risico’s.
Een jaar terug heb ik een kleine tattoo laten zetten bij een GGD geregistreerde kliniek en nu maak ik me achteraf veel zorgen of de naald wel steriel was. Zelfs bij behandelingen bij de tandarts ga ik twijfelen achteraf of er een risico was. Laatst haalde ik mijn vinger open aan de muur en dacht ik; wat als daar nu NET iemand anders ook zijn hand open heeft gehaald… Het gaat zover dat ik er regelmatig wakker van lig.
Ik heb na weer zo’n nacht besloten om opnieuw een bloedtest te laten doen. Deze gedachte maakt me wederom enorm angstig. Gelukkig kunnen testen tegenwoordig in 20 minuten uitsluitsel geven en ik kan later deze week al terecht. Een test geeft vaak even geruststelling, maar de angst zit zo diep dat die niet weggenomen kan worden. Er komt vaak wel weer een nieuwe situatie waardoor ik angstig wordt.
Het algoritme op social media is al helemaal niet helpend. Ik blijf vaak hangen bij video’s over virussen, waardoor nu constant video’s naar voren komen over mensen die op soms onwaarschijnlijke manieren ernstige infecties hebben opgelopen. Onderaan de video’s staan dan vaak oordelende reacties op mensen die zoiets hebben, wat me nog angstiger maakt.
Ik heb al EMDR gehad, gesprekken met een psycholoog, een aantal maanden wekelijkse gesprekken met een psychiater en er is geen enkele verbetering. Er gaat geen dagdeel voorbij dat ik niet angstig ben.
Is er iemand die dit herkent? Of iemand die tips heeft? Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen…