Zoeken Vraag het forum

Fobie voor schimmels

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hi
    ik ben 26 jaar woon op mezelf en heb een probleem.
    Ik was altijd al bang voor schimmels op brood, fruit etc. Je kan het soms niet voorkomen om geen schimmel in huis te zien. (Bijv. Door een paar dagen op vakantie te zijn geweest).
    Nu het probleem zodra ik wat schimmel heb opgemerkt dan vermijd ik het zo erg. Tot het punt dat er soms pannen worden weggegooid, ik kasten of koelkasten ga vermijden en soms ook dat ik de keuken helemaal niet binnen kom. Word er super misselijk,kortademig en angstig van als ik schimmel zie. Een kleingroene stipje op brood (ik krijg daar al kriebels van) valt dan mee en gooi ik met gesloten ogen weg. Zodra het een gekleurde vacht krijgt dan ren ik zo hard weg. Heb opgemerkt dat het niet alleen met voedsel is maar ook andere dingen zoals pasgeboren dieren (kuikens) of planten (mos en paddenstoelen).

Ik heb meerdere malen gehoord dat het lijkt op een trypofobie of een cibofobie.

Trypofobie is een vermeende angst voor objecten met kleine gaten, zoals bijenkorven.
    Dat valtmee bij mij geen problemen met kleine gaatjes.

En cibofobie is bang voor bepaalde bepaalde voedingsmiddelen of om te eten.
    Daar heb ik ook geen problemen mee alleen eet ik geen champignons voor derrest eet ik alles normaal.

Wat kan ik hier aan doen en is dit normaal?
    Zijn er ook mensen die hier last van hebben?

2 reacties
    Reageren
    Ano

angst om ziek te worden?

Reageren
    John (moderator)

Daar moet je dan met een psycholoog over gaan praten. Die kan je daarbij helpen

Reageren
Reageer op: Fobie voor schimmels
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.