- Anoniem24 oktober 2022 om 15:30
Hi
ik ben 26 jaar woon op mezelf en heb een probleem.
Ik was altijd al bang voor schimmels op brood, fruit etc. Je kan het soms niet voorkomen om geen schimmel in huis te zien. (Bijv. Door een paar dagen op vakantie te zijn geweest).
Nu het probleem zodra ik wat schimmel heb opgemerkt dan vermijd ik het zo erg. Tot het punt dat er soms pannen worden weggegooid, ik kasten of koelkasten ga vermijden en soms ook dat ik de keuken helemaal niet binnen kom. Word er super misselijk,kortademig en angstig van als ik schimmel zie. Een kleingroene stipje op brood (ik krijg daar al kriebels van) valt dan mee en gooi ik met gesloten ogen weg. Zodra het een gekleurde vacht krijgt dan ren ik zo hard weg. Heb opgemerkt dat het niet alleen met voedsel is maar ook andere dingen zoals pasgeboren dieren (kuikens) of planten (mos en paddenstoelen).Ik heb meerdere malen gehoord dat het lijkt op een trypofobie of een cibofobie.
Trypofobie is een vermeende angst voor objecten met kleine gaten, zoals bijenkorven.
Dat valtmee bij mij geen problemen met kleine gaatjes.En cibofobie is bang voor bepaalde bepaalde voedingsmiddelen of om te eten.
Daar heb ik ook geen problemen mee alleen eet ik geen champignons voor derrest eet ik alles normaal.Wat kan ik hier aan doen en is dit normaal?
Zijn er ook mensen die hier last van hebben?2 reactiesReagerenAno24 oktober 2022 om 16:23angst om ziek te worden?
ReagerenJohn (moderator)
24 oktober 2022 om 17:11Daar moet je dan met een psycholoog over gaan praten. Die kan je daarbij helpen
Reageren