- Phil6 september 2017 om 16:20
Ik ben 17 jaar en werd vanochtend wakker door een fluittonen in mijn linker oor(waarmee ik op mijn kussen lag). Omdat ik al langere tijd last heb van een angst voor een psychose schrok ik mij helemaal dood. Op internet stond dat het waarschijnlijk oorsuizen zijn, maar dat het ook voorboden van een psychose kunnen zijn. Dit stelde mij niet echt gerust. De angst voor psychose heb ik al ongeveer een jaar , doordat een docent bij mij op school had verteld dat als je drugs gebruikt en er iemand in je familie schizofrenie heeft, dat je dat dan ook krijgt. Mijn oom is overleden en had schizofrenie en ik heb 2/3 keer wiet gerookt(dat was in oktober vorig jaar). Sindsdien heb ik nooit meer wiet gebruikt. Maar wel nog steeds last van die angst, want bij alles wat ik doe of hoor denk ik erover na of ik psychische ben. Heb het er al met mijn moeder over gehad en die zegt dat ik niet “gek” wordt en gewoon veel moet gaan sporten en aan m’n school werken. Sporten ben ik mee bezig. P.s. ben vandaag ook ziek en snel duizelig, heb gelezen dat dat te maken kan hebben met die oorsuizen. Ik wordt er een beetje gek van om de heletijd bang te zijn, weten jullie wat ik heb beste kan doen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 september 2017 om 17:25Het is toch meer een probleem van je oor. Met een psychose heeft dat niets te maken. Ga eens met een psycholoog praten over je angsten. Ga naar de huisarts en vraag om een verwijzing.
ReagerenJoost7 september 2017 om 18:58Ik begrijp je situatie heel goed. Ik heb een keer een bad trip gehad en ben toen in 1x gestopt met blowen. Daarvan zeggen ze dus dat je osychotish kunt worden. Sindsdien ben ik doodsbang dat ik psychotisch eordt. Ik probeer altijd alles te checken met de werkelijkheid.
Het gekke van onze hersenen is alleen dat angst alleen maar meer angst opwekt. Dus hoe banger je bent hoe meer je gaat geloven dat je psychotisch eordt. De kunst is om die gedachten te zien als gedachten. En nie5 als de waarheid. Dus als je weer aan psychose denkt. Moet je maar even tegen je zeggen ‘oh ik denk weer aan osychose’. En dan de gedachte rustig loslaten en op je ademhaling letten bijvoorbeeld.
Mediteren helpt sowieso enorm. Je kunt Headspace en Calm proberen. Mocht je daar niet uitkomen dan moet je naar de huisarts. Het is zonde om hierom te blijven malen als iemand je gewoon kan vertellen wat er aan de hand is en je kan helpen.
Heel veel succes man!
Reageren