- Leroy11 juli 2017 om 04:02
dag!
ik ben een man van 22 en heb al enige tijd van een paniekstoornis en chronische hyperventilatie.
nu heb ik de laatste tijd ook last van een bonzend hart, maar op een vreemde manier. Ik voel een hele “zware” slag en dan trekt er vanuit mijn hart een soort van zenuwachtig gevoel door mijn bovenlijf. Ik kan het gevoel niet helemaal beschrijven, maar het is geen pijn of druk maar een soort van tinteling die richting mijn armen en buik trekt. Is dit normaal?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
11 juli 2017 om 09:43Dat is toch een vrij bekend verschijnsel bij chronische hyperventilatie.
ReagerenDennis25 juli 2017 om 16:06Kijk is naar de buteyko methode. Een ademstherapie die er voor zorgt de adem rustig te krijgen. Ik volg deze momenteel en werkt best goed. Iemand nog meer ervaring mee?
ReagerenCatootje25 juli 2017 om 18:33Bij paniek en hyperventilatie spelen zaken als onzekerheid maar vergeet ook niet de lichamelijke factoren. Zo is het belangrijk om goed voor je voeding te zorgen, met volwaardige producten. In zilvervliesrijst, om maar wat te noemen, zitten, in tegenstelling tot witte rijst, nog vitaminen en mineralen. Dus kies eens wat vaker voor volkoren, ook bij bijvoorbeeld pannekoeken en macaroni.
Zelf had ik in het verleden klachten, onder andere angsten door biogene-aminenrijke voedingsmiddelen als kaas, eieren, chocolade en andere voedingsmiddelen. Daar zitten stoffen als histamine en tyramine in. Bepaalde kruiden, smaakversterker en alcohol versterken de werking van deze biogene aminen. Beter ook kunstmatige zoetstoffen vermijden.
Verder kunnen er nog tekorten in je lichaam een rol spelen, zoals magnesium, vitamine B en D, omega 3. Een middel als theanine kan helpen om te ontspannen en het werkt ook tegen angst. Gebruik zelf 5htp, dat werkt net een beetje anders. Er zijn ook wel bepaalde kruiden die kunnen helpen dus verdiep je eens in je eigen gezondheid.
Daarnaast ook zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en voldoende rustmomenten. Ook is daglicht belangrijk voor je lichaam. Verder is gapen niet zo geaccepteerd maar het werkt wel ontspannend.
Reageren