- Anoniem9 september 2015 om 00:48
Ongeveer drie jaar geleden in de maand juni kreeg ik op een avond vanuit het niets een steek in mijn linkeroor. De pijn was voor mij ondragelijk, Deze pijn heeft ruim 5 maanden geduurd. De pijn was het ergste bij praten, slikken etc. Gelukkig werd de pijn langzamerhand minder en de oorpijn ging over in keelpijn, een soort keelontsteking. Na vijf maanden was ik weer pijn vrij! In het verleden heb ik nooit oorpijn gehad. Deze keer was ik niet naar de dokter geweest. Ongeveer 7 maanden later hoe gek het ook klinkt kreeg ik weer dezelfde pijn en ook weer in mijn linkeroor. Nu ben ik meteen naar de dokter gegaan en mijn verhaal verteld. Eerst kreeg ik druppels, werkte niet. Misschien was het wat met mijn kouwvlak! Tanden op de juiste beet afgeslepen, helaas ook geen oplossing. Nu naar het ziekenhuis en de KNO arts opgezocht. Deze kon niets ontdekken……hij zei dat het misschien lag kauwgom kouwen (dat deed ik dus niet) nagels bijten ook niet, kortom een a4tje met allemaal dingen die deze oorpijn konden veroorzaken. Stress! Misschien, dat had ik wel, maar niet in erge maten. Kortom weer vele maanden met erg veel pijn en weer met hetzelfde ziektebeeld. Nu dit jaar zeg ik tegen mijn vrouw ongeveer 4 weken geleden “het is augustus en nog steeds geen oorpijn” Had ik dit maar nooit gezegd…drie weken geleden is het weer begonnen, weer bij mijn linkeroor. Nu net twee weken vakantie achter de rug met geen stress, maar nog steeds last. Moet zeggen dat het nu weer aan het zakken is richting mijn keel en hopende dat het weer geen maanden zal duren. Destijds aangegeven dat er ter hoogte van mijn oorlel/hals/oor een soort kuiltje is waar ik mijn vinger kan opleggen een klein bobbeltje/zwelling voelbaar is, die niet aan de andere kant zit. Als de pijn na de periode verdwijnt, verdwijnt ook de zwelling.
Een lang verhaal, maar misschien herkenbaar met een oplossing.
Bedankt voor het lezen en hopende dat iemand mij advies kan geven over deze rare pijn die nu voor de derde keer plaats vindt.
Met vriendelijke groet,
Edwin4 reactiesReagerenJohn (moderator)
9 september 2015 om 13:17Je verhaal zo lezende, lijkt het wel op een keelamandel die regelmatig ontstoken is. Het bultje achter je oor, kan een lymfeklier zijn die daardoor ook telkens opzet.
Reageren
Ik zal je vraag ook eens voorleggen aan de KNO arts. Als ik een reactie heb ontvangen plaats ik deze hier.Anoniem9 september 2015 om 17:34Alvast bedankt voor je hulp en zie dan ook graag het antwoord tegemoet.
Reageren
Gr. EdwinJohn (moderator)
10 september 2015 om 22:20Hallo Edwin,
Dit is het antwoord van de KNO arts..
Oorpijn heeft twee redenen.
A: Pijn door afwijkingen in het oor.
B: Pijn door afwijkingen rondom het oor die pijn in het oor geven. Dit heet refered pain.
Onder A valt oorontsteking. Gezien het feit dat de KNO arts niets heeft gevonden, sluit ik deze oorzaak uit.
Blijft over B.
Hieronder valt bv et zgn pijn-dysfunctie syndroom, waaraan kennelijk is gedacht, gezien het feit dat de tandarts de kauwvlakken heeft bijgeslepen. Overigens is deze reden ook niet zeer voor de hand liggend, want in dat geval is er constant pijn die niet over gaat.
Ook kan een afwijking van de halswervel, meestal arthrose pijn in het oor geven, maar deze is meestal ook constant.
Blijft over nog steeds B, maar dan de groep die af en toe oorpijn geeft.
Dit kan zijn onderdruk bij de kaakholten, dit bv tgv allergie of verkoudheid. Deze pijn kan dus meer of minder zijn en ook geheel verdwijnen.
Verder kan er een reactieve lymfklier zijn in de buurt van het oor. Dit past wel een beetje in het verhaal van U. De zwelling bij de oorlel kan wijzen op een (tijdelijke) infectie cq irritatie, dit kan lymfeklierzwelling geven en dus ook oorpijn.
Ook een mogelijkheid is een afwijking van het gebit-, mn van de wortelpunten. Deze zijn bij tijd en wijle actief en kunnen oorpijn geven, zonder dat er gebitsklachten zijn.Over het algemeen is dit de meest voorkomende reden van oorpijn wanneer er aan het oor niets valt te zien.
Derhalve is het advies de tandarts te bezoeken en hem/haar te vragen hier onderzoek naar te doen. Evt kan er een OPG (speciale foto die alle tandwortels in beeld brengt). –Mocht er een afwijking gezien worden kan het desbetreffende element verwijderd worden of een kanaalbehandeling plaatsvinden.De mogelijkheid van de keelamandel had ik al gegeven.
ReagerenAnoniem13 september 2015 om 11:54Beste Tandor,
Had gisteren al een reactie gegeven op de antwoorden, maar was deze vergeten toe te voegen.
Wat ik ben vergeten is het melden van mijn leeftijd; deze is 61 jaar
Destijds is er een foto (3d) gemaakt om te kijken of daar iets zat, maar daar was niets te zien. Zowel onder als boven geen verstand kies meer en helaas een tijd gelden boven ook nog een kies getrokken door een foutieve diagnose (Spanje) Dus er zitten volgens mij geen wortels meer.
Misschien doet dit niet ter zake, maar toch een vermelding: In 2000 een zwaar fietsongeluk gehad. Daar had ik een scheurtje in mijn schouder en een schedelbasis fractuur. Er was nl. bloed uit een oor (weet helaas niet welk oor)gekomen en moest naar het ziekenhuis. Na drie maanden weer de oude en “nooit” last gehad van mijn hoofd. Wel in het begin tijdens de genezing had ik erg veel last van duizelingen, maar dat hoorde erbij.
Moet zeggen dat de klacht weer minder wordt gelukkig 5 weken en geen maanden, dus dit is een lichtpuntje.
Zit nu te denken mocht het weer terug komen om meteen een scan te laten maken, misschien komt hierdoor wat aan het licht.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en de antwoorden.
Reageren
Gr. Edwin