- beije02924 mei 2011 om 10:47
Ik heb vaak last van pijn onder het borstbeen, zo recht onder de kin. De pijn verschijnt na het eten en/of drinken,na een periode van zo’n 20 minuten.
Ook wanneer ik plat ga liggen krijg ik er last van.Zijn er mensen die dit herkennen?
2 reactiesReagerenAnoniem24 mei 2011 om 15:08Dit lijkt op een mogelijke oorzaak van de slokdarm. Na het eten komt er mogelijk eten uit de maag terug omhoog in de slokdarm en dat geeft een brandend gevoel. Ook als je ligt, kan er eten uit de maag, vermengd met maagzuur, omhoog stromen richting de slokdarm en daar irriteren.
ReagerenAnoniem24 mei 2011 om 15:09[i]Wat kunt u zelf doen aan refluxklachten?
Voorkom drukverhoging in de buik. Zorg voor een zachte ontlasting, dan hoeft u minder te persen: drink twee liter vocht per dag, eet vezelrijk (groente, fruit en volkorenproducten) en beweeg voldoende. Probeer af te vallen als u te zwaar bent.
Ook hoesten geeft druk in de buik. Als u rookt, probeer daar dan mee te stoppen. Niet-roken vermindert de kans op maagklachten.
Ten slotte kan het helpen om het hoofdeinde van uw bed tien centimeter hoger te zetten. Het maagzuur stroomt dan minder makkelijk terug. Leg geen extra kussens onder uw hoofd, dan ligt uw lichaam in een knik en wordt de druk in de buik weer hoger.[/i]
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBD1b.htm
Reageren