Teelbalcontrole

Ok, ik ga het proberen goed te verwoorden. 1 keer per maand controleer ik mijn ballenn op afwijkingen. Zo ook laatst. Als ik mijn rechterbal vastpakte en met mijn vingen bovenop voelde leek er iets te zitten. Niet zo zeer een knobbel, maar wel een gezwel, niet helemaal rond maar ook een beetje langwerpig. En er lopen een soort van draadjes omheen. Als ik hier op druk doet het vreselijk zeer (alsof je in je ballen getrapt word, alleen dan net iets erger) Wat is dit? De bijbal? Zaadleider? Ik vind dit namelijk een vreemd iets, want we moeten zelf checken of we een knobbel voelen, maar ik zie dit dus ook als een knobbel. Bij mijn linkerbal zit daar ook wel iets, maar is veel minder goed voelbaar. (Heeft misschien met te maken dat die iets kleiner is en lager hangt). Maar als ik daar op druk krijg ik hetzelfde gevoel.

Om een lang verhaal kort te maken. Hoe weet je nu wat je voelt. Als ik logisch nadenk is het de bijbal, maar ik kan er niet inkijken. En waarom voel ik het aan de andere kant veel moelijker? (meer huid)

Ik hoop dat jullie er iets van snappen.

Alvast bedankt

Reageren

Het zal inderdaad je bijbal zijn zoals je het beschrijft. Als je er iets harde op rukt geeft dat inderdaad een vervelend gevoel. De bijbal zit tegen de bal aan.
    Als het echt helemaal boven de bal zit, zou het ook een variocele kunnen zijn. Dat is soort spatader. Ook dat is ver geen probleem en niet ernstig. Behalve als je er spontaan last van gaan krijgen, is het goed om naar de dokter te gaan. De variocele zou dan verwijderd kunnen worden.
    Verschil tussen links en recht is ook niet vreemd. Een bal kan ook kleiner zijn dan de andere. Ook het hoger of lager hangen van een bal is volstrekt normaal.

Reageren

Maar het feit dat die bijbal aan de andere kant minder voelbaar is? Dat maakt ook niks uit dan?

Reageren

Nee, dat maakt niet uit.

Reageren

Heb er nu wel last van, maar dat zal zijn omdat ik te hard gecontroleerd heb 😉

Bedankt voor je antwoord

Reageren

Je moet natuurlijk wel wat voorzichtig doen met die controle....

Reageren

Ja dat heb ik niet echt gedaan. Dacht steeds iets te voelen, maar daarna weer niet..

Was ook in licht opgewonden toestand, kan het zijn dat je dan meer voelt rondom de ballen? Bijbal? Ook dan voel ik het aan de andere kant, maar minder.

Snap er niks van hoe je dat zelf zou moeten onderscheiden

Reageren

Misschien zijn het stomme vragen, maar wat als je nu wel iets hebt. Hoe weet je dan dat het niet de bijbal is die je voelt?

Reageren

Het zijn zeker geen stomme vragen...Het is zelfs heel goed dat je dat zelf controleert. Dat zouden meer mannen moeten doen.

Als je opgewonden bent kan het inderdaad iets anders aanvoelen, maar ook gevoeliger zijn.
    Dat onderscheid is zelf moeilijk te maken natuurlijk. Zolang je geen harde bolletjes/bultjes voelt die pijnlijk zijn en de teelbal en bijbal niet pijnlijk zijn als je er voorzichtig aan voelt, kun je er van uitgaan dat er niets aan de hand is.
    Er ontstaat nagenoeg altijd een vervelend gevoel als op een bal drukt.
    Wat je zou kunnen doen, is naar de huisarts gaan. Die kan er naar kijken. Dan weet je of er iets bijzonders aan de hand is. Als dat niet zo is weet je dus ook hoe het moet voelen. Daarna kun je het dan makkelijk zelf bijhouden met controleren.

Reageren

En die langwerpige draadjes zijn zaadleiders of aders ofzo? Lopen langs de ballen bij beide, soms wel voelbaar, soms niet. Ga liever niet naar de huisarts, maar wil wel weten wat ik voel

Reageren

dat is de bijbal die je voelt.

Reageren

Voel je die ook aan de onderkant. Heb het idee dat ik daar ook iets voel. Ene kant wat beter dan de andere. Het lijkt wel een soort van opzij te duwen. Sorry hhor, probeer het alleen te begrijpen

Reageren

Niks geen sorry... het is juist heel goed dat je je daarin verdiept en het wilt begrijpen !!

De bijbal loop langs de hele zijkant van de teelbal. Inderdaad van boven op de bal tot onder de bal..

Reageren

Aha dus die dingen die ik voel zijn allemaal heel normaal.Maar ik snap nog steeds niet hoe ik dat nu zou moeten onderscheiden van iets wanneer er wel iets echt aan de hand is. Gewoon puur hypotetisch, omdat ik weet dat er niks aan de hand is

Reageren

Omdat het beweegbaar is, en soms wel en soms niet voelbaar. Zijn het dan aders? Of zaadleider (die zit boven?)?

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Teelbalcontrole

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe