- onbekend31 januari 2012 om 23:58
Hoi,
mijn bloed is laatst getest op de ziekte van Lyme, alleen daar was niks uitgekomen. Later las ik wat dingen over dat het toch best kan om Lyme te hebben ook al was er niks aan je bloed te zien. Ik geb de volgende symptomen van Lyme:
-Tekenbeet – niet opgemerkt
-Uitslag of andere huidafwijkingen ter plaatse van de beet – nee
-haaruitval – ja
-Onverklaarbare temperatuur-verhoging, koorts- ja
-Onverklaarbare koude rillingen – nee
-Onverklaarbare transpiratie, nachtelijke zweetaanvallen – ja
-Ernstige vermoeidheid (vgl CVS) – ja
-frequente infecties (o.a. sinusitis, luchtweginfecties)- nee
-Klierzwelling (hals, oksels, liezen) – nee
-Pijnlijke keel – nee
-Kortademigheid, hoesten – ja
-Toegenomen intolerantie voor alcohol, kater – geen idee, drink niet.
-maagklachten, buikpijn – ja
-Verlies van eetlust – soms
-veranderde stoelgang (obstipatie, diarree) – ja
-Onverklaarbare gewichtsverandering > 3 kg – ja
-Hartkloppingen , overslaan van het hart – nee
-Pijn in de borstkas, ribben -nee
-Pijn en/ of zwelling in gewrichten – nee
-Pijn in (aanhechting van)spieren en pezen (vgl fibromyalgie) – ja
-Stijfheid in de nek, kraken van de nek – ja
-Stijfheid van gewrichten en/of rug – ja
-Hoofdpijn – soms
-Tintelingen, dove plekken,plaatselijk branderige of stekende pijn – ja
-Spiertrekkingen in het gezicht of elders – ja
-Spierkrampen, restless legs – ja
-Onverklaarbaar trillen of schokken – ja
-Halfzijdige gezichtsverlamming (Bell’se parese) – ja
-Zwelling rond de ogen – nee
-Dubbelzien, tunnelzien, moeite met scherp zien – ja
-Overgevoeligheid voor licht – ja
-Pijn of jeuk in oren – ja
-Oorsuizen, zoemen of fluiten – nee
-overgevoeligheid voor geluiden – nee
-Duizeligheid, evenwichtstoornis, toegenomen reisziekte – ja
-Licht in het hoofd, problemen met staan/ lopen – ja
-woede-uitbarstingen – ja
-Somberheid en/of angstigheid, piekeren – ja
-Problemen met slapen (te weinig, te veel), vermoeid wakker – ja
-Verwardheid, moeite een gedachtespoor vast te houden – ja
-Moeite met concentratie, nieuwe informatie begrijpen,begrijpend lezen – ja
-Vergeetachtigheid,slecht korte-termijn geheugen – ja
-Oriëntatie problemen(verdwalen, dingen kwijt raken) – ja
-Problemen met spreken (woorden vinden,
verkeerde woorden zeggen, stotteren, slecht articuleren) – ja
-Geïrriteerde blaas, niet kunnen ophouden van urine of juist moeilijk kunnen plassen – ja
-seksuele functiestoornis, verminderde zin in seks- nee
-pijn in de onderbuik – jaWat denken jullie? Zou het toch Lyme kunnen zijn?
5 reactiesReagerenQuote2 februari 2012 om 12:43De ziekte van Lyme wordt overgedragen door een beet van een besmette teek. De aandoening begint sluipend en kan – als de ziekte niet op tijd behandeld wordt – ernstige gevolgen hebben. De ziekte uit zich bij iedereen weer anders.
De klachten van de ziekte van Lyme zijn weinig specifiek: ze kunnen op allerlei ziekten wijzen. Daardoor wordt Lyme helaas nog wel eens over het hoofd gezien. Artsen spreken dan van ‘vage’ klachten, wat niet wil zeggen dat ze ze niet serieus nemen. Het is alleen moeilijk om op basis van dergelijke klachten direct te weten om welke ziekte het gaat.Laat je verder informeren op: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34710 en http://www.weekvandeteek.nl/
Reagerenflowstyle7 november 2013 om 16:27Je kunt altijd een 2e check doen met de zelftest op de ziekte van lyme.
Je vindt hier meer over op lymeziekte . com
Misschien dat je er wat mee kan.
mvg
ReagerenAnoniem5 oktober 2014 om 08:54Hoi iedereen, ik heb precies dezelfde klachten! Het begon in 2009 en nu, 5 jaar verder, lijken mijn klachten precies erop: overal tintelingen, vooral in speciale houdingen, haaruitval, oorsuizen, ALLE gewrichten knakken, gewrichtspijn, lokaal veel spierpijn, spieratrofie, maar het verschrikkelijkste: constant spiertrekkingen in mijn kuiten, rug, buik, onderkant van mijn voeten, bovenarmen. Hele kleine gedeeltes van mijn spieren bewegen, voor het oog bijna niet zichtbaar, maar goed voelbaar, alsof er luchtbellen door mijn spieren gaan.
Ik heb een hele medische molen achter de rug. Alle artsen in NL lachten me uit en zeiden dat het psychisch was. Toen heb ik in 2011 in Weert een PCR-test op lyme gedaan (deze test zoekt niet naar de antistoffen van lyme, want die heb ik niet, maar naar de bacterie van lyme), en die was zwakpositief. Vervolgens weer naar neurologen, en alle testen weer negatief.
Nu woon ik in België (veeeeel betere gezondheidszorg, en veel goedkoper, als je in België verzekerd bent!), en ondertussen zijn de klachten enorm toegenomen (vooral de spiertrekkingen en mijn spiermassa begint er anders uit te zien, veel knak’s in al mijn gewrichten, en pijn). Ik heb opnieuw een PCR-test aangevraagd en over 2 weken de uitslag…
Ik heb toch het vermoeden dat ik altijd al Lyme heb gehad. De onzekerkheid sloopt je… Je denkt aan de ergste ziektes: ALS, MS… En ik ben nu op het punt dat ik het niet eens meer erg vind als ik te horen krijg dat ik iets ergs heb, als ik maar weet wat het is….
(p.s. ik heb sinds 3 jaar geleden al voorzorgsmaatregelen genomen wat betreft B12, ik gebruik elke dag 1 methylcobalamine tabletje die je laat smelten onder de tong, en dit werkt heel goed, ik prik regelmatig op B12, en controleer dat ik altijd een hoge waarde heb, tegen de 1000. Ook zorg ik dat ik geen Vit-D3 tekort heb. Ik eet/leef heel gezond om mijn lichaam zo goed mogelijk te ondersteunen (ik eet geen aspartaam, suiker, niet te veel melkproducten, geen e-nummers, etc.).
ReagerenTen1 maart 2017 om 04:32is er al duidelijkheid wat je hebt? Loop zelf ook met klachten rond die niet te duiden zijn.
ReagerenMVE16 december 2022 om 16:50Weet jij ondertussen meer?> ik heb dezelfde klachten
Reageren