Zoeken Vraag het forum

benzine inademen…

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jet

Ik heb een vraag; de motor van mijn man heeft benzine gelekt in onze inpandige garage…het hele huis stinkt nu naar benzine!!
    Ik vraag me af of dat schadelijk is voor onze gezondheid. Zit hier met 2 kleine kindjes, en hoop maar dat het meevalt. Maak me er een beetje zorgen over…
    Hopelijk kan iemand me hier iets meer over vertellen.

9 reacties
    Reageren
    Tim

[i]Benzinevergiftiging, een vergiftiging die in acute vorm ontstaat door inademing van grote hoeveelheden benzinedamp, met als verschijnselen hoofdpijn, duizeligheid, braken, sufheid, spierkrampen en ten slotte bewusteloosheid.[/i]

Ik adviseer je om het huis heel goed door te laten luchten, en als je bovengenoemde verschijnselen signaleert bij de gezinsleden, neem dan contact op met een arts.

Reageren
    Tessa

Nee, als je goed lucht zul je het wel ruiken maar zal de concentratie dermate laag zijn dat dit geen schade oplevert voor jou, je kinderen of je man. Bovendien is benzine juist gevaarlijker voor brand dat voor inademing. Ik neem aan dat je niet getest hebt met een aansteker of zo hè, dat kan namelijk ontploffingsgevaar opleveren! 0,6 % is de onderste explosie limiet (LEL=Lower Explosion Limit) voor benzine, hiervoor is niet voldoende gas aanwezig om te ontbranden. De MAC-waarde is de Maximaal Aanvaarde Concentratie van een schadelijke stof (oorspronkelijk Engels: Maximum Allowable Concentration.

Reageren
    Dée

Wees geen ezel, éénmaal zo’n risico is voldoende. Deze motor hoort buiten, en dus alleen zonder benzine binnen klussen. Eén motor van manlief of twee kindjes met brandwonden en een afgebrand huis omdat je deze waarschuwing negeert… Wat een schrik!

Reageren
    Benzineboy
    1. Ach een beetje benzine lucht kan geen kwaad het ruikt lekker…. en al die vrouwen liggen meteen te piepen dat “het hele huis stinkt” als je net je motor volgegooid hebt met benzine
    Reageren
    Den Tom

Ik denk niet dat het zo schadelijk is, enkel lijkt mij die geur toegevoegd en anders zout ge het niet rieken, we gebruiken het al zo lang dus denkt ik asbest veel ergers door het fijn stof ervan en btw is elektrisch rijden ook milieuschadelijk door de lithium ervoor nodig en kun je zover niet mee rijden dan benzine, beter gewoon terug naar bio-benzine!

Reageren
    E.H.

Helaas is benzine (vooral de niet verbrande vorm) schadelijker voor de gezondheid dan gedacht. Het bevat de kankerverwekkende stof Benzeen.
    1x inademen hoeft nog geen ramp te zijn, maar helaas krijgen we er al veel van binnen vanuit onze omgeving, in NL in ieder geval.
    Daardoor gaat deze stof bij +/- 70% van de mensen stapelen. Dit kan tot allerlei klachten leiden zoals vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn, slaapgebrek, koortsig zijn, onrust, ziekten(op lange termijn).

De oplossing is supplementeren met Glutathion, vitamine C, vitamine B2 en eventueel B12(methylcobalamine).

Reageren
    Sandrina Helena

Ik “woon” met mijn hond in een VW caddy (we zijn dakloos) en sta daarmee nu al 10 dagen bij een Spaanse garage waar veel stinkende benzine danwel diesel onder onze auto ligt en daar slapen we dus bovenop. Ik heb nooit raampje opengehouden en dat is dus óók slecht lees ik. Kunnen mijn hond en ik daar ziek van zijn?
    Heel hartelijk dank voor uw antwoord!

Reageren
    Fred Mulder

Dit bovenstaande bericht is wellicht gebaseerd op gedateerde informatie; benzeen en lood in benzine zijn sinds jaren verboden in Europa en kun je derhalve onmogelijk via het inademen van benzinedamp binnenkrijgen.

Reageren
    CHEFKE larsen

WE KRIJGEN DAGELIJK S VERVUILDE LUCHT EN FIJSTOF BINNEN EN WAT ER IN BEZINE ZIT WETEN WE NIET OF NAUWELIJK

Reageren
Reageer op: benzine inademen…
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.