Ongeveer drie maanden geleden had ik een oppervlakkige kras op mijn arm van de nagel van een hond die veel in de natuur leeft (in Nieuw-Zeeland). De wond raakte licht ontstoken (met een klein beetje wit/geel pus) maar is uiteindelijk goed genezen, er zit nu alleen een littekentje van 2,5 cm.
Ik heb toen geen tetanusprik gehaald, omdat ik niet besefte dat dat misschien nodig was. Ik weet ook niet zeker of ik ooit volledig gevaccineerd ben tegen tetanus (misschien alleen als kind, maar geen recente prik in ieder geval).
Sindsdien heb ik geen ernstige klachten gehad, maar ik heb wel af en toe wat spierpijn of stijve spieren, al vermoed ik dat dat gewoon van andere dingen komt (stress, houding, etc.). Toch twijfel ik een beetje of ik me zorgen moet maken of dat het inmiddels te laat is voor een prik.
Mijn vraag:
Moet ik me alsnog zorgen maken over tetanus, of kan ik dit nu laten rusten?
Wat betreft dat wondje hoef je je geen zorgen meer te maken.
Maar als je zelf veel buiten bent of vaak met dieren bezig bent of in aanraking komt, is het wel verstandig om te zorgen dat je tetanus vaccinatie up to date is.
Dit geldt voor iedereen die veel buiten is, buiten werkt of veel met dieren in raking komt of beroepsmatig met dieren werkt.
Ik wil je niet bang maken maar wel eens aan rabies gedacht? Eerste tekenen kunnen zijn : stijve spieren en nek en hoofdpijn.
Het rabiësvirus komt vooral voor bij honden, vleermuizen, vossen en katten. Het virus kan via het speeksel van een dier in het lichaam komen door een beet, krab of lik. Er is geen kans om rabiës op te lopen door contact met urine, ontlasting of bloed van een mens of dier die met rabiës besmet is.
Dit is tekst van rivm
@Kim
Je maakt de ts idd onnodig bang!
Want Nieuw-Zeeland komt rabiës eigenlijk niet voor.
En daarbij, de opgelopen kras was drie maanden geleden, de ts zou inmiddels doodziek of overleden zijn als er toen een besmetting was geweest.
Wat bij een tetanus besmetting trouwens ook het geval was geweest.
Je kunt wel een stukje tekst kopiëren, maar zorg dan wel dat je eerst de hele tekst goed leest, voor je hem deelt.
Zeker op een forum waar veel mensen last hebben van ziekteangst kun je met onvolledige of onjuiste informatie enorme onrust zaaien!!
Sterker nog: Nieuw Zeeland is zelfs al jaren rabies vrij...
@Kim
Als je een antwoord geeft kijk dan eerste even of je voldoende info hebt voordat je de mensen onnodig de stuipen op het lijf jaagt!
@ Vliidi
Maak je dus niet ongerust: In Nieuw Zeeland loop je zo geen rabies op
Ik maak me nu wel zorgen. Net een lik op/in mijn mond gehad van een hond. Waar ik mijn hondje ophaalde bij de honden oppas. Dit is in nl.
Moet ik me zorgen maken?
De lik was van een grote hond, niet die van mij. Oppas zegt dat hij ingeënt is. Tegen rabies weet hij niet zeker