Zoeken Vraag het forum

Vreemde pijnscheuten in onderrug

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nynda

Ik werd vannacht ineens wakker met precies deze klachten. Rare steken links onder in mijn rug ter hoogte van mn nieren die echt niet uit een spier kwamen (want hoe dat voelt weet ik ook). Fijn om alle tips hier te lezen. Even in de gaten houden en als het terugkomt dus even naar de ha 🙂

t

Het zouden ook de zenuwen in de onderrug kunnen zijn die klem zitten en na diep inademen of bepaalde bewegingen pijn doen. Ik heb hier ook last van met diep inademen soms, en ik heb waarschijnlijk chronische hyperventilatie..

Reageren
    Jupe

Ik heb heb voor mijn gevoel echt precies hetzelfde als iedereen en ik ben pas 18 jaar ik dacht eerst dat het een blesure was van de voetbal bij mijn heup maar dat ging na een tijd voorbij en de fysio zei ook dat het van mijn onderrug vandaan dan kwam wat ook het meeste pijn deed

Maar kan iemand mij vertellen waarom het precies links onder is in plaats van rechts onder het is echt specifiek links wat vrij appart is meestal heb ik deze last bij vele bewegingen die varieren van elkaar of overbelasting terwijl het vgm totaal niet er mee te maken heeft

Reageren
    Jusdepomme

Ik heb ook last van die korte zeer pijnlijke pijnscheuten in de onderrug, op nierhoogte. Heb het nu voor de derde keer en het is alleen bii heel diep inademen. Vaandaag heb ik het na in de tuin werken (overbelasting), heb ook vaak last van lage onderrug klachten en spit. Zouden die heftige pijnscheuten een voorbode (waarschuwing) van spit kunnen zijn?

Reageren
    Suus

@Jusdepomme

Dat zou kunnen,maar als je even langs een fysiotherapeut gaat,kan die dat beter beoordelen

Reageren
    Marco

Hallo is hier nog iemand,
    Ik heb namelijk al 5j pijn in mijn onderrug, is begonnen na een wandeling in de ikea (slenteren) kwam buiten en kon me van de zenuwpijn geen milimeter voorover bukken, ik kreeg het ook bv na het slenteren of stilstaan bv eten koken als ik dan wat voorover buk en ik adem hard door mijn neus in krijg ik zo Eén hevige zenuwpijn in mijn onderrug en nu heb ik dat elke dag als ik telang stilsta of ga winkelen en ik buk en adem hard is de pijn ondraaglijk, heb mri gemaak , ct scan, fysische geneeskunde, kiné, chiropractor, osteopaat , pijnkliniek en niemand vind de oorzaak🥲

Reageren
    John (moderator)

Hier zijn enkele mogelijkheden die je artsen misschien nog niet hebben uitgesloten of diepgaand onderzocht:

Neurologische component
    – Zenuwbeknelling door een hernia of instabiliteit kan pijn veroorzaken bij beweging en ademhaling.
    – Tussenribspieren of intercostale zenuwen kunnen geïrriteerd zijn, wat pijn geeft bij diep ademhalen.
    – Pijngeheugen: bij langdurige pijn kan het zenuwstelsel overgevoelig worden, waardoor zelfs lichte prikkels pijn veroorzaken.

Biomechanische factoren
    – Scheefstand van het bekken of een subtiele instabiliteit in de lendenwervelkolom kan leiden tot overbelasting bij slenteren of stilstaan.
    – Verstoorde houding of spierbalans door langdurige compensatie kan de klachten in stand houden.
    – Verkramping van de diepe rugspieren (zoals de multifidus) kan pijn veroorzaken bij bukken en ademhalen.

Ademhaling en spanning
    – Hoge borstademhaling of spanning in het middenrif kan de rugspieren overbelasten.
    – Stress of emotionele belasting kan zich letterlijk “vastzetten” in de onderrug.

Wat kun je nog proberen?
    Als je openstaat voor een andere benadering, overweeg dan:
    – Ademtherapie: zoals bij Breathfulness of Buteyko, om je ademhaling te ontspannen en je rugspieren indirect te ontlasten.
    – Functionele revalidatie: gericht op houding, ademhaling en beweging in samenhang.
    – Holistische benadering: waarbij ook emotionele en mentale factoren worden meegenomen in de behandeling.

Reageren
    Marco

Hey danku alvast voor uw reactie!
    Tis 5 jaar geleden begonnen, kwam uit de ikea en kon plots mijn zoon niet in de auto zetten kon van de hevige pijn geen milimeter naar voor bukken nu heb ik het alleen bij voorover bukken en hard mijn neus optrekken,, dus 5 jaar geleden direct reumacentrum gegaan en via hun een skelet pet scan laten doen.. wat zegt reumacentrum: ik heb artrose in beide schouders op het ac gevricht, artrose in nek, en in onderrug 2 mini discbulging.. nu dit jaar in februari via de huisarts naar fisische geneeskunde gegaan die dokter zegt ik heb helemaal geen artrose maar een zenuwontsteking in de rug en dat ik 3 maanden ontsteking remmers moest pakken, na 3 maande geen beterschap dus ik een nieuwe mri en ct scan gemaakt, ziekenhuis zegt artrose in nek , geen hernia geen beknelling wel een assimilatiegvricht de eerste ruggenwervel is gegroeid aan mijn heilig been.. ik terug naar fisische geneeskunde en hij zegt weer nee dat is de oorzaaak niet en nee ge heb geen artrose ge hebt een heel mooie nek en rug dus ik ga u nek los trekken en een spuit zetten en dan gaat ge u core terug versterken en ge zijt er vanaf, ik ben nu al 10 weken mijn core aan versterken plus zelfs chiropractor uit america aant gaan, en hij zegt ook mijn rug is goed en soepel mijn bekken alles is oke, mijn laatste hoop is dese maand bij de pijnkliniek ma of hun mij kunnen helpen betwijfel ik .

Reageren
Reageer op: Vreemde pijnscheuten in onderrug
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.