Zoeken Vraag het forum

Tetanus

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anon

Hi Suus,

Ik had jouw reactie al tijd geleden gelezen maar niet meer gereageerd. Ik voelde me gerust gesteld! Nu nog steeds hoor. Mijn dochter heeft de vaccin gehad en speelt ook buiten dus . Ik heb wel nog 2 vragen over dit onderwerp.

Toen we ons dochtertje nog niet hadden hebben wij een industriële kast gekocht voor in de woonkamer. Het is zo’n vintage kast en die roest look vonden wij juist erg leuk. Mja nu denk ik? Is dat wel ok zij zit elke dag aan die kast zij heeft daar ook wat boekjes liggen bijvoorbeeld. Ik zal in de bijlage fotos toevoegen.
    https://cavetown.nl/product/boekenkast-industrieel-ladder-big/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5Kf4reqZhAMV4ENBAh1HqQl1EAQYAiABEgKD9_D_BwE
    Deze kast is het al zie je op het linkje de roest niet.
    Is het verstandig om die kast weg te halen? Wat als ze een keer een wondje heeft? Of zeg je het is gwn ok net als dat ze met de grond speelt bijvoorbeeld buiten?

Mijn 2e vraag is. Ik had de 22 weken prik. Voor kinkhoest maar het is een combi vaccin tegen tetanus ook. Ik vroeg me nu af hoe lang ben ik zelf met die prik beschermd? Is dat ook 10 jaar?

Alvast bedankt voor je tijd en hulp

Anon

Oh ik zie nu dat je geen bijlagen kan toevoegen jammer!

Reageren
    Suus

Hoi,
    Over de kast zou ik me geen zorgen maken hoor.
    Kinderen komen met zoveel metalen voorwerpen in aanraking en daar zal ook wel eens wat roest op zitten.
    Denk maar aan bijvoorbeeld een fietsje of skelter of ander (buiten)speelgoed.
    En ze is gevaccineerd, dus is ze sowieso goed beschermd.

Wat ik van de 22 weken prik weet, is dat dat een gecombineerde booster vaccinatie is. Als jij gevaccineerd was en die booster binnen de geldigheid van 10 jaar hebt gekregen, dan ben je weer voor 10 jaar beschermd. Als je daar over twijfelt,of het binnen 10 jaar was, dan kun je altijd even je huisarts vragen dat in je dossier na te kijken.

Reageren
    Anon

Goed punt inderdaad over de fietsjes etc! Fijn dat ik hier dan niet aan hoef te denken!

Ooh ok hmmm en als die 22 weken prik niet binnen de 10 jaar termijn was? Wat voor termijn zit er dan aan? Weet je dat?
    Ik weet dat als je volledig gevaccineerd bent als kind je dan tot je 20e beschermd bent. Maar daarna gaat niemand zomaar meer een een dktp vaccin halen toch?

Toevallig omdat mijn partner in Sri Lanka was 10 jr terug heeft hij het gehaald. Ik bijvoorbeeld niet. Ik heb het in 2017 of 2018 gehad nav een scooter ongeluk in Indonesie. Maarja… ik heb die daar gehad geen idee of het een booster was (waarschijnlijk wel?) of een normale vaccin? Maar daarvoor dus niets gehad. Ik was 27 of 28 toen Indonesie.
    Dus het lijkt wel alsof er gaten tussen zitten.

Bedankt weer!

Reageren
    Anon

Ik ben niet in NL geboren.
    Ik ben geboren in 1990 en ben gevaccineerd op
    1-9-1990
    1-11-1990
    1-1-1991
    1-2-1992
    Daarna op 1-6-2001 (dit was denk ik al in NL)
    In ieder geval in mijn land van herkomst krijg je een booster op je 6e en 14e. Ik heb die beiden niet gehad? Misschien waren de regels toen anders…
    Dus 1-6-2001 en dan in Indonesie nog iets en nog de 22 weken prik.
    Ik ga de ha vragen of ik gewoon een nieuwe vaccin moet hebben.
    Wat denk jij als je dit zo hoort?

Reageren
    Suus

Om tegen tetanus beschermd te worden, hoef je niet het volledige dktp vaccin te krijgen. In de 22 weken prik zitten al deze vaccins bij elkaar,omdat dit het enige vaccin is waarbij kinkhoest is ingevoegd en dat is belangrijk voor de baby,om daar antistoffen tegen te krijgen.
    Een tetanus booster kun je ook gewoon afzonderlijk halen,ongeacht je leeftijd en of je zwanger bent of niet.

Reageren
    Anon

Hi Suus,
    Nee ok ik begrijp het inderdaad en had ook op rivm gelezen waarom er gekozen wordt voor de combi vaccin in de 22 weken prik.
    Ik zat meer met de vraag of ik ondanks dat ik niet in NL ben geboren ook gezien wordt als “volledig gevaccineerd als kind”.
    Ik heb de prikken op andere leeftijden gehad namelijk wat ik in mijn laatste hiervoor stuurde. Het is wel net als in NL 5 x geweest in de kindertijd. Ik ga dan ook vanuit dat dat volledig was.
    Maar ik vroeg me dan ook af; herhaalt iedereen dan ook de vaccin om de 10 jr als volwassene?
    Denk je dat ik de check of ik volledig gevaccineerd was aan de ha kan vragen?

Reageren
    Anon

Hej Suus, ik merk dat ik er beetje stress van krijg (weer) omdat ik nu denk misschien ben ik nooit volledig gevaccineerd als kind en zitten er steeds gaten in de bescherming en wat nou als ik zelf wondjes heb en die kast aanraak en ik speel ook mee in de grond en tuin met mijn dochter.

Ik weet dat ik bij een grote wond dan een booster kan halen maar ik kan nu niet denken; oh ik ben toch in ieder geval beschermd en dat geeft soort van stress 😞

Reageren
    Suus

Je kunt gewoon je huisarts bellen en vragen of jou tetanus vaccinaties qua data zo zijn gezet dat je nu volledig beschermd bent. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je als gevaccineerd worden. Dan krijg je een eerste prik en daarna de booster en ben je ook voor 10 beschermd. Niet stressen dus😉

Reageren
    Anon

Hi Suus!
    Ja je hebt gelijk ik moet niet zo stressen. Dat komt meer door die stomme roestende kast in de woonkamer waar ik ook dagelijks asn zit en ik heb altijd wondjes op mijn handen door hele droge huid. Ik heb huisarts gebeld ze belt mij vanmiddag terug ben benieuwd of ze zo antwoord kan geven.

Dankje wel weer voor je hulp!

Reageren
    Anon

Haj Suus,

Gisteren heeft de ha gebeld en gaf aan dat ik bij de GGD moet zijn.
    Even erover gehad en GGD zei dat ik eigenlijk het consultatiebureau moet bellen. Dat is best gek want consultatiebureau is er natuurlijk alleen voor kinderen. Zij gaf aan dat zij ook degene zijn die de laatste vaccin hebben gegeven dus consultatiebureau.
    Consultatiebureau gebeld zij zeiden dat zij niet over volwassenen gaan.

Dus eigenlijk kan niemand mij een antwoord geven.
    Ggd en consultatiebureau zeiden wel dat er altijd gaten kunnen ontstaan nu de meesten in NL na kind vaccinaties niet om de 10 jr herhalen. Tenzij zij op reis gaan etc.

Ik zat zelf met het stukje van ben ik als kind compleet gevaccineerd zodat bij elk vaccin die ik om welke reden dan ook zou krijgen (22 wkn prikn of reisvaccinatie) er wel genoeg antistoffen worden aangemaakt. Maar eigenlijk kan niemand dan de vraag beantwoorden of mijn kind vaccinatie zeker compleet was.
    Anderzijds denk ik: ik heb ook nog een reisvaccin dktp gehad in 2017 en 22 weken prik in 2022 dan heb ik misschien meer vaccins gehad dan bijv andere mensen alleen zitten er gaten tussen?
    Ik weet het niet.
    Ik denk dat ik er gewoon op moet vertrouwen dat het goed zit. Wat denk jij Suus?
    Alvast bedankt!

Reageren
    Suus

Ik zou er idd op vertrouwen dat het goed zit.
    En als je je toch zorgen blijft maken, zou ik de huisarts vragen te kijken naar alleen je laatste vaccinaties, hoe lang die geleden zijn, of die op dit moment voldoende zijn en wanneer ze herhaald zouden moeten worden als jij ze graag up to date wilt houden.
    Het klopt zeker dat veel mensen na hun laatste tetanus vaccinatie als kind geen herhaling meer halen, dus in principe is dat ook niet persé nodig. Tenzij je bijvoorbeeld een beroep hebt waarbij je een hoog risico loopt,maar voor de rest van de mensen is dat niet nodig.
    Zou je een ongeluk krijgen of iets dergelijks, kun je ter plekke een vaccinatie krijgen om beschermd te zijn.

Reageren
    Anon

Hi Suus,

Tijd geleden hebben we het hier uitgebreid over gehad. Volgens mijn vaccinatieboekje was mijn laatste vaccin in 2017 toen ik op reis ging.
    In 2018 nog een vaccin in Indonesië. En 22 weken prik tijdens de zwangerschap in 2022.
    Ik merk dat ik toch zo angstig blijf van heb ik wel een goede basis met de vaccins als kind gehad?
    Zo stom…
    Gisteren ben ik gestruikeld en heb ik een schaafwond op mijn knie. En ook op mijn elleboog. Elleboog iets dieper want rood (zie foto in de bijlage) maar op de knie is het alleen wat vel die weg is.
    Toch heb ik er dan stress van zo stom en kan ik er echt over blijven denken pff 😞. Vanmorgen heeft mijn dochtertje mij per ongeluk gekrabd toen ze niet verschoond wilde worden (op mijn pols). Ook daar heb ik stress van want zij speelt veel buiten (ook al maak ik de handjes natuurlijk vaak schoon). Ik lijk de cirkel soms echt niet te kunnen doorbreken. Ik ben zo bang dat er iets gebeurd met mij terwijl ik een kind heb.
    Nu ook ik ging alvast het gehakt aanbraden voor vanavond en gooide er tomatensaus in. Dat spetterde en zit op mijn kleren dan wil ik ne het liefst omkleden want dan denk ik aan rauw gehakt > toxoplasmose en nu ook nog krabje van mijn kind gaat dan die bacterie er niet in.
    Niet te doen dit zo doemdenken 🙁😩
    Ik ga morgen weer de huisarts bellen maar voel me opgelaten; daar kom ik weer.
    Kan jij mij (weer sorry) geruststellen met deze situatie in ieder geval voor vandaag 😣.

Alvast bedankt

Reageren
    Suus

Over al die dingen hoef je je geen zorgen te maken!
    Ik denk dat veel ouders en vooral moeders dat gevoel hebben, alleen bij jou slaat het wat door.
    Je zou dat ook aan je huisarts kunnen vertellen, dat dat de reden is waarom je zo snel ongerust bent en vaak belt.

Reageren
    Anon

Hej Suus,
    Dankje wel voor je bericht! En sorry dat ik hier weer mee kom.
    Ik denk ook dat voor zulke wondjes geen tetanus vaccin zal worden gegeven zeker nu ik in 2017 en 2018 al een vaccin heb gehad. Ohja en de 22 weken prik. Ik moet het gewoon loslaten.

Klopt ik ga dat ook vertellen ik merk dat het per dag anders is hoe veel last ik ervan heb. Ik heb het ook vaker gehoord bij ouders maar ik heb ook het idee dat het bij mij nog extremer is.

Nogmaals bedankt!

Reageren
Reageer op: Tetanus
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

4 min leestijd

Striae tijdens de zwangerschap: wanneer, voorkomen en welke crème helpt?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.