Hi John ik heb een gekke vraag.
Een kind die vandaag hier gespeeld heeft was 2 weken geleden gebeten door een hond in Zuid-Afrika. Het was bij familie thuis en de beet was zo oppervlakkig dat er geen tetanus prik hoefde te worden gehaald.
Was in de wang oppervlakkige beet.
Nu heeft dat kind vandaag met mij en mijn kind gespeeld met blokken. Ze doen de blokken in de mond en kwijlen erop. Ik ging net de blokken schoonmaken sommige waren onder gekwijld maar ik heb een open wondje op mijn pink.
Ik ben nu angstig. Kan hij tetanus dragen (zelf niet ziek zijn) en dat t zo overgedragen is in mijn wondje? Ik heb in 2017/2018 nog tetanus prik gehad dus ben beschermd tegen tetanus maar kan je toch de bacterie mee dragen en anderen besmettwn? Mijn man heeft namelijk al lang geen tetanus prik gehad? Mijn dochter alleen 3 x rijksvaccinatie maar die is nog niet helemaal klaar bij 4 en 9 jaar krijgt ze het weer.
Sorry ik word beetje paniekerig de vraag is gewoon kan het kind en of ik zown bacterie dragen (zelf niet ziek worden) en overdragen op anderen via wondje of via een kus
Of als bijvoorbeeld mijn man of dochter wondje hebben in de hand en ik ze een kusje geef erop oid
Nu ben ik weer bang gemaakt over rabies. Dat komt voor in Zuid-Afrika maar het was een thuis hond van hun familie. Sterker nog ze hebben het kindje geen rabies prik oid laten halen omdat de beet oppervlakkig was. Ik wil er allemaal niet aan denken.
Maar ook rabies is toch niet zo overdraagbaar ; kwijl op speel blokken in een hand wondje met bloed?
De scenario's die je beschrijft,zijn niet alleen heel ver gezocht,maar ook volslagen onrealistisch!!!
Zo loop je onmogelijk tetanus of rabiës op!
Hoi Suus weet je het zeker?
Ik heb vaak gelezen ook over een “lik in een wondje” en het was wel veel kwijl steeds kan je dat niet gelijk stellen met een “lik”?
En stel dat dat kindje echt in onze bloed wondjes aan de vingers had gelikt was er dan een risico?
Tetanus kan in wel loslaten nu.
Denk je echt dat t allemaal niet kan?
Zou je mij adviseren om de huisartsenpost/huisarts te bellen of kan dit echt niet zo?
Ik denk niet alleen dat het niet kan, ik weet zeker dat het niet kan!
En de huisartsenpost zou ik zeker niet bellen met een dergelijke vraag, die zijn er voor spoed gevallen.
Hi Suus,
Dankje ik laat het zo en zal dan ook niet naar de huisarts gaan.
Gisteren kwam mijn man thuis na het klussen en hij heeft schaafwonden op zijn vinger van het slopen van de muren. Echt balen hij heeft het niet eens schoongemaakt. Gewoon handen gewassen en niet eens pleistwrs op gedaan. Zo dom want zijn tetanus vaccin is al langer dan 10 jaar geleden! Moeten we daar iets mee?
Bedankt dat je in het weekend dit soort vragen wilt beantwoorden!!
Mijn man vindt het allemaal weer onzin en overdreven gedoe en wil niet eens n pleister op doen terwijl hij zo mn dochter in bad gaat doen! Dat kan toch niet!
Je man klinkt als een nuchtere vent,die zich niet door jou angst mee laat slepen.
Want via badwater breng je echt geen tetanus over.
Daarbij is het sowieso niet overdraagbaar door twee wonden op elkaar te drukken,dus ook dat kun je loslaten.
Haj Suus,
Iets te nuchter helaas want hij heeft ook een wondje in zijn hand die erg rood is en zijn tetanus vaccin is de termijn van 10 jaar echt gepasseerd
Ok fijn de geruststelling dankje. Dus hij kan ook boterhammen smeren en mijn dochter dragen met die wondjes?
😑 ik hou hierna op word moe van mezelf ook
Hoi Suus,
Ik voel mij gerustgesteld door jou!
Nogmaals bedankt dat je hier in het weekend tijd voor maakt.
Hi Suus mag ik je nog iets vragen? Vanmorgen speelde ik thuis met mijn dochter op zolder. Daar staat haar baby badje. De poten ervan zijn erg aan het roesten. We moeten gewoon zsm naar de stort. Toen ik even niet oplette pakte ze de verroeste poten beet. Ik weet niet of ze haar handje daarna in haar mond deed. Ik heb toen ik het zag haar handen gelijk gepoetst. Zo loop je toch geen tetanus op? Ook niet als ze handjes wel even in de mond heeft gehad toch?
Ze is gevaccineerd 3 x (laatste x met 11 maanden) en bij 4 jaar krijgt ze weer vaccin. Duurt nog even. Ze is dus sowieso gevaccineerd dus dat zit goed maar ben alsnog benieuwd naar jouw antwoor d op deze vraag. Voor de gevallen als iemand geen vaccin hebt.
En ohja overal lees je dat tetanus vaccin 10 jr geldig us maar k zag hier op het forum een bericht dat het eigenlijk langer dan 10 jr beschermt maar dit het advies is na 10 jr weer herhalen.
Alvast bedankt!
Hi,
Wat jij beschrijft, was voor je dochter geen risico. Ook niet als ze niet was gevaccineerd.
De vaccinatie beschermd voor 10 jaar goed, dat is wetenschappelijk bewezen. Na 10 jaar neemt de werking af, ook dat is bewezen. De één zal nog voldoende beschermd zijn,maar een ander niet. En je kunt ook niet zeggen hoe lang nog. Daarom wordt er standaard geadviseerd na 10 jaar te herhalen.