Hi, ik ben twee weken geleden gaan afrijden, en ben helaas gezakt. Ik ben heel goed in autorijden, maar doordat ik nerveus was en door de spanning heb ik heel slecht gereden. Ik heb nog nooit last hiervan gehad, dus het was voor mijzelf ook een verrassing. Ik heb een beetje onderzoek gedaan, en wil misschien valdisper, propranolol of valeriaan ofzo nemen voor het examen. Heeft iemand tips of adviezen?
Propranolol of een dergelijk middel zou kunnen. Dat kun je met je huisarts bespreken. Die zal dat dan wel voorschrijven
Ik zou je wel aan willen raden het ruim voor je examen eerst te proberen. Om te kijken hoe je er op reageert.
Ik heb ooit voor mijn rijexamen ook propanolol gekregen, gelukkig eerst uit geprobeerd. Want het was voor mij absuut niet vertrouwd nog in de auto te stappen of zelfs maar op de fiets of lopend het verkeer in te gaan!
Volgens mijn huisarts komt het toch vaker voor dat mensen er zo op reageren, dus test het eerst,om te voorkomen dat je helemaal niet in staat bent om te rijden.
Uiteindelijk viel het best mee. Ik had een hele lieve rijinstructeur, die heel goed in peptalks was. En de 3 weken voor het examen had hij voorgesteld om 3x in de week een korte les te doen en dan de meest gebruikte examenroutes te rijden. Dat heeft ook geholpen, als je de weg goed kent, kun je je beter op het rijden concentreren. Mijn rijinstructeur zei ook dat mensen met examen zenuwen eigenlijk helemaal niet bang hoeven zijn voor het afrijden zelf. Want als je er niet aan toe bent, laten ze je geen examen doen. Dat hielp bij mij ook, gewoon net zo rijden als in de les is goed genoeg, er kijkt alleen iemand mee. Mijn instructeur zei dat ik net moest doen of niet ik,maar hij beoordeeld werd. Dat de examinator wilde kijken of hij zijn leerlingen wel goed opleidde. Dat voelde wel grappig, aangezien hij al ruim 40 jaar rijles gaf