Moet ik mijn huisarts toch inlichten?

Hallo,

Ik ben een meisje van 19 bijna 20 jaar en ik maak me zorgen.
    In november 2020 begonnen mijn eerste galsteenaanval en na een paar maanden lang vele onderzoeken gehad te hebben werd in galblaas (met vele galstenen) er in juli 2021 uitgehaald. Die operatie is dus nu een jaar geleden.
    Iets meer dan een maand geleden had ik weer een extreme pijnaanval die erg leek op een galsteenaanval, dus had ik mijn huisarts gebeld. Ook had ik die week bijna een week lang diaree en moest ik overgeven. Dit gaf ik allemaal door aan mijn huisarts, die het advies gaf om weer een bloedonderzoek te doen en een echo te maken.
    Uit de echo konden ze niets vinden, maar mijn bloedonderzoek baarde me zorgen.
    Mijn leverwaardes waren namelijk te hoog, en zelfs hoger dan toen ik nog met galstenen liep. Mijn Gamma GT was nu namelijk 56 IU/L (geen idee wat dat inhoudt, maar ik had het gegoogled en dat had dus iets met de lever te maken en was te hoog), en voor mijn operatie vorig jaar was dat 48 IU/L.

Moet ik mij zorgen maken? Wat kan dit voor complicaties opleveren? Ik las dat bij leverproblemen vaak vermoeidheid en jeuk kwam kijken, en daar heb ik ook erg last van.

Mijn huisarts had mij niet gebeld over de uitslag en dat is nu ondertussen weer iets meer dan een maand geleden, dus ik weet niet of dat veel nut heeft nog.

Reageer

De verhoogde Gamma GT kan veroorzaakt worden door de galsteenproblemen
    andere oorzaken:
    Oorzaken voor een verhoogde Gamma GT-waarde zijn:

Overmatig alcohol drinken
    Medicijnen gebruik
    Ouderdom
    Verstopping van de galwegen
    Een hartinfarct
    Een herseninfarct
    Epilepsie en diabetes
    Extreem overgewicht
    Leververvetting (levercirrose)

Reageer

Galstenen kunnen vaak ook in je lever zitten. Verwijdering van de galblaas zal het probleem dus niet oplossen. Zijn wel alternatieve manieren om er vanaf te komen.

Reageer
Reageer op: Moet ik mijn huisarts toch inlichten?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief