Zoeken Vraag het forum

Verhoogde ALAT en Gamma GT

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jansen

Dag,

Ik maak me zorgen. Ik ben eind Februari naar het Huidziekenhuis Dermicis geweest omdat ik last had van dunner wordend haar dat wat vaker uitviel dan normaal. Daar hebben we gekozen om bloed te laten prikken en te kijken naar een aantal waarden. Ik verwachtte niets raars tot de arts mij een week later belde met de opmerking dat mijn ALAT Waarden verhoogd waren en adviseerde om mijn HA te raadplegen.  Deze meting gaf aan dat mijn ALAT 175 was en Gamma GT 82. Na overleg met de HA besloten om weer bloed te prikken en te testen op virussen en bacteries. Ik kreeg vandaag te horen dat mijn ALAT is gedaald naar 120 en Gamma GT naar 60. De HA verwees me door voor een echo van de lever met als opmerking dat het geen haast heeft. Ik ben zelf best geschrokken als je hier en daar wat leest. Ik ben 20 jaar oud 1.70m 71kg drink een flesje wijn elk weekend en beweeg weinig. Ik heb het idee dat ik ook wat meer vermoeid ben de laatste tijd, maar dit door overuren voel ik. Weet iemand hier meer over? Ik schrik als ik verschillende afwijkingen lees,  Tips?

Groet,

Jansen

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Er zijn een aantal zaken die je kunt doen…
    Afvallen, want je hebt overgewicht, gezond eten, voldoende water drinken, geen alcohol en gaan sporten.

Reageren
    Jansen

@Tandor

Ik heb verder geen andere klachten. Denkt u dat de waarden kunnen dalen door de tips? Hoe kan het dat de waarden hoog zijn, slechte levenstijl gepaard met veel stress?

Reageren
    John (moderator)

Ze kunnen zeker dalen en ja je geeft zelf de meest waarschijnlijke oorzaken aan.

Reageren
    Jansen

Onder tussen een tijdje verder. Er is een aantal keren bloedgeprikt en een bovenbuik echo gemaakt. Hieruit kwam alleen dat ik een leververvetting heb. Hieronder kan je de geprikte waardes per datum zien. De arts ziet het gevolg wel, maar de oorzaak niet. Denkt aan een irritatie van de lever. Heeft iemand tips, moet ik me zorgen maken? Wat kan ik het best nu doen?

Datum: 22/02/2018

ALAT: 164 (ref waarde: <45)

Gamma GT: 82 (ref waarde: <50)

Ureum: 7.3 (ref waarde: 2.5-6.4)

Datum: 13-03-2018

ALAT: 124

Gamma GT: 65

Billurbine direkt: 6 (ref waarde <5)

Datum: 18-04-2018

ALAT: 111

Eerder geteste afwijkingen op deze datum zijn weer normaal zoals Gamma GT.

Is dit patroon herkenbaar en te verbinden aan een oorzaak?

Tijdens de echo bovenbuik is het resultaat: steatosis hepatis.

Ik hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan even..

Reageren
    John (moderator)

Blijkbaar is er een ontsteking van de lever door leververvetting… Maar dat is iets dat je met je arts moet bespreken. En dan samen me de arts kijken wa de oorzaak zou kunnen zijn

Reageren
    Jansen

Na de eerste meting van 22-02-18 is er ook bloes afgenomen voor een hepatitis teat, hieruit kwam dat ik geen hepatitis heb. Dus kunnen we dit toch ook uitsluiten? Mijn huisarts wil elke maand gaan prikken, ik hoor de uitslagen alleen maar van de assistenten en krijg geen tips voor wat ik moet doen. Of er nog aanvullend onderzoek nodig is. Ik krijg alleen te horen dat het gevolg bekend is, maar de oorzaak niet. Dus we kunnen niets doen. Dit hoort toch niet zo te zijn..

Reageren
    John (moderator)

Er zijn eerder al tips gegeven wat je er aan zou kunnen doen ….

Afvallen, want je hebt overgewicht, gezond eten, voldoende water drinken, geen alcohol en gaan sporten

Reageren
    Klonsje

Goedenavond, Alleen mijn Gamma GT is erg hoog nml 154 en ik blijk hepatitus A te hebben. Kan dit zijn doordat ik vroeger (wel 30 jaar geleden) geelzucht had? De Gamma GT is ieder jaar omhoog gegaan. Wat kan ik zelf doen?

Reageren
    John (moderator)

Gebruik je medicijnen, alcohol of drugs? Heb je overgewicht?

Reageren
Reageer op: Verhoogde ALAT en Gamma GT
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.