- Bloem22 januari 2018 om 00:13
Hallo,
Ik ben overgevoelig voor aanraking. Ik heb op internet rondgezocht maar kan nergens iets vinden waar ik me in kan herkennen.
Opvallend is namelijk dat ik alleen gevoelig ben voor aanrakingen van mensen en dieren. Niet van andere objecten zoals de wind, kleren of een tafelpoot, daar kan ik prima tegen. Het is alleen een aanraking van een mens of dier die ik niet kan uitstaan.
Ik ben alleen gevoelig op mijn benen, middel en onderrug. Mensen kunnen bijvoorbeeld wel gewoon een hand op mijn schouder leggen of me een knuffel geven. Maar zodra iemand mijn middel of been aanraakt schiet ik gelijk weg.
Hier ook weer, alleen aanrakingen van mensen en dieren.Ik heb er géén last van als ik mezelf aanraak. Alleen aanrakingen van andere mensen.
Het is moeilijk om uit te leggen hoe zo’n aanraking voelt. Ik kan het in ieder geval niet uitstaan. Ik kan het echt niet uitstaan.
Ik ben bang dat nu niemand mij meer kan aanraken, ook niet een toekomstige partner.
Wat is dit, en wat kan ik er aan doen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 januari 2018 om 00:22Ik denk dat je er verstandig aan doet om dat met de huisarts te bespreken en een verwijzing te vragen voor een psycholoog.
ReagerenAmbulance2326 februari 2019 om 00:19wellicht een erg late reactie, maar herken je probleem helemaal! Ben zelf een autist en daardoor overgevoelig voor aanraking. Sinds een maand heb ik nu een relatie en mijn vriendin en ik zijn heel close en begripvol naar elkaar. De mensen die je hier mee kunnen helpen zijn er wel! Als wij intiem zijn met elkaar is hef voor mij elke ronde weer opnieuw nodig om te accepteren dat ze aan komt. Dit gaat goed als ze dit heel langzaam opbouwt en vooral biet te snel en te grof gaat. Key in dit verhaal is geduld en vertrouwen dan kom je een heel eind
Reageren