- Anoniempje3 november 2017 om 09:42
Hoi allemaal,
De laatste tijd word ik bij activiteit (gymlessen op school, sporten) licht in mijn hoofd. Als ik opsta zie ik vaak vlekken en moet ik echt even gaan zitten en wachten tot ze weg zijn. Ik ben snel moe. Ik kan soms in eens heel misselijk en duizelig worden en dan moet ik echt even gaan liggen. Dat gebeurde net weer, daarom dit topic.
Ik ben 14 jaar, heb ondergewicht (ik kom lastig aan), eet genoeg, sport 3x per week.
Mijn moeder heeft Pfeiffer gehad, zou dit het kunnen zijn? Wil alles met prikken vermijden, ben echt zo bang daarvoor.
Gr,
Anoniempje2 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 november 2017 om 10:05Je klachten zijn niet zo raar als je ondergewicht hebt. Vraag me af of je ook echt wel genoeg eet. Ga naar je huisarts en vraag een verwijzing voor een diëtiste.
ReagerenCatootje3 november 2017 om 15:55Je voeding zou een rol kunnen spelen. Beter de snelle suikers een beetje vermijden. Zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment. In Nederland is het vrij gebruikelijk om veel brood met een beetje beleg te eten. Beter zou zijn andersom. Bijvoorbeeld een omelet, een maaltijdsalade, peulvruchten, stukje kip etc te eten met een kleinere hoeveelheid brood erbij. Dan blijft je bloedsuikerspiegel stabieler, wat beter is voor je energie. Zelf neem ik ’s ochtends een schepje eiwitpoeder, zodat mijn energie beter blijft.
Verder kan je tekorten hebben aan bepaalde stoffen; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Bloedonderzoek zegt wat dat betreft niet zo heel veel. Je kan wel denken aan stoffen als magnesium, vitamine B/B12, vitamine D en omega 3. Vitamine B12 wordt het beste opgenomen in de vorm van zuigtabletten, methylcobalamine, of eventueel injecties dus maar in jouw geval kan dat lastig liggen. Zelf red ik het op zuigtabletten.
Mensen die weinig vlees eten – ik weet niet of dat aan de orde is – komen eerder allerlei stoffen tekort, zoals creatine, lysine, carnitine, taurine, carnosine, zink, chroom enz.
soms kan het sporten ook teveel zijn. Houd dat in de gaten.
Reageren