- Anoniem29 september 2017 om 11:05
Hallo,
Ik ben bekend met IBS. Sinds ik getrouwd ben heb ik hier minder last van.
Nu heb ik sinds de laatste weken weer meer klachten van de onderbuik en onderrug. Een pijn die momenteel niet weggaat na ontlasting of bij 2 paracetamol met ibuprofen.
Bij het lopen voel ik de pijn goed en soms zelfs als ik ga zitten voel ik pijn in mijn onderbuik.
Daarnaast heb ik minder eetlust en ben ik de laatste tijd veel misselijk. Voor mijn gevoel meer vermoeid. En met name de eerste ochtend plas lukt soms niet. Ik heb veel aandrang maar moet persen om uit te kunnen plassen.
Ik heb snel een lage bloedglucose. Zit vaak rond de 4 – 4.5 (ook overdag).
Geen tussentijds bloedverlies, geen bloed bij ontlasting.
Afgelopen jaar wel ongeveer 8 kg afgevallen maar daarbij ook een verhuizing gehad met een gezin met 2 kleine kinderen.
Lab algemeen bloedbeeld gaf geen bijzonderheden.Daarnaast ook veel last van hoofdpijn waarvan ik denk dat het spanningshoofdijn is. (pijn vanuit de nek en trekt door naar mijn hoofd). Hoofdpijn ben ik altijd al bekend mee maar is de laatste tijd wel heviger en ook niet altijd over na een nacht slapen.
(ik ben niet zwanger! wel 2 natuurlijke bevallingen gehad)
Moet ik dit alles gewoon op mijn IBS schuiven of zou het toch iets anders kunnen zijn.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 september 2017 om 11:18Moeilijk te zeggen of alles aan IBS te wijten valt. Laat eens een bloedonderzoek bij de huisarts doen
ReagerenAnoniem29 september 2017 om 11:28lab op leverwaarde, nierfunctie, hb schildklier is al gedaan dat was goed…
ReagerenJohn (moderator)
29 september 2017 om 11:32Is er ook naar de ontstekingswaarden en de bloedsuikerspiegel gekeken? Laat ook de urine testen op een eventuele urineweginfectie. Vraag om een scan van de onderrug
ReagerenAnoniem29 september 2017 om 11:57John (moderator)
29 september 2017 om 16:39Nee, ik ben geen arts.
ReagerenCatootje29 september 2017 om 19:12Bij een prikkelbare darm is je voeding extra belangrijk. Geraffineerde suikers beter zoveel mogelijk vermijden, zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels. Dat helpt ook je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.
Bij een prikkelbare darm voor zorgen voor oplosbare vezels, zoals psyllium, inuline, glucomannan en appelvezels. Inuline helpt ook mee op je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Zelf eet ik vaak edelgistvlokken, waar onder andere zink en chroom in zitten, beter voor je bloedsuikerspiegel.
Daarnaast kunnen extra stoffen als magnesium, zink, chroom, vitamine B en D en omega 3 helpen bij je bloedsuikerspiegel. Bij een prikkelbare darm schijnt een vitamine D-tekort nogal eens voor te komen.
Hoofdpijn kan te maken hebben met je voeding, zoals tyraminerijke voeding. Ook uitkijken met stoffen als smaakversterker en allerlei toevoegingen. Ook kunnen er tekorten spelen, zoals magnesium. Ook kan oestrogeendominantie een rol spelen. Dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron.
Eventuele hormonale anticonceptie kan ook klachten geven. Het bevordert oestrogeendominantie en zorgt voor de onttrekking van allerlei voedingsstoffen aan je lichaam.
Reageren