Beste lezers,
Ik ben een 23 jarige man, zonder overgewicht. Ik leef redelijk gezond en beweeg veel.
Afgelopen jaar heb ik al het een ander aan buikklachten. Ik ben van mezelf best een hypochonder en het is daardoor best naar mij hoofd gestegen. Het begon met een wat plakkerige ontlasting en buikpijn links boven en een pijnlijke plek in mijn rug. Hiernaast heb ik ook last van boeren en winderigheid. Mijn ontlastingspatroon is ongeveer gelijk. Vaak ga ik 's avonds na het eten of anders 's ochtends als ik wakker wordt de volgende dag. Mijn ontlasting lijkt wel wat slijm te bevatten en het komt er soms ook niet heel gemakkelijk uit. Bloed heb ik nooit gevonden.
Ik ben hiervoor al een aantal keer bij de huisarts geweest die bloed heeft laten prikken voor mijn lever, schildklier en nieren etc. Daarnaast is er gekeken of ik een glutenallergie heb en is calprotectine getest. Dit was allemaal goed. Mijn huisarts kwam uiteindelijk uit op PDS. Mijn angst zit hem (typisch hyonderchonder) op darmkanker. Met vooral oog op dat de pijn links in mijn buik zit en dat darmkanker onder jongeren toeneemt.
Ik kan het allemaal best goed relativeren, maar toch denk ik soms is dit niet anders, zoals darmkanker of alsvleesklierkanker? Zijn er andere die hier ervaringen met PDS hebben of moet ik gewoon verder vragen bij mijn huisarts?
En als extra vraag omtrent PDS. Ik ben sinds mijn klachten wat meer op mijn voeding gaan letten en eet daardoor een stuk meer vezels. Op het internet wordt zeer gemixt gesproken over veel vezels en PDS. Is het aan te raden om met PDS wel veel vezels te eten of niet?
Groetjes,
D.
Je klachten passen in ieder geval bij PDS. En vezelrijk eten is altijd goed
Ik kom even terug hier. Vandaag was ik naar de wc toe en ik keek naar mijn ontlasting. Er zaten wat rode stukjes doorheen. Ik ben nu heel erg bang dat dit bloed is. Ik eet wel veel tomaten en heb gister ook paprika en tomaat gegeten. Kan het tomaat en paprika zijn of bloed?
Bloed bestaat niet uit stukjes, dus zullen het voedselresten zijn
Het zit mij toch neit helemaal goed. Ik laatst bij de huisarts geweest en die zij dat het allemaal goed was. Ik heb geen veranderingen in ontlasting, wel buikpijn en rugpijn links. Vandaag ging ik even dichterbij kijken bij m’n ontlasting en zag ik een rood vlekje aan het uiteinde. Toen ik het met een lege wc-rol probeerde weg te schrapen bleef er een rood vloeibaar vlekje aan de wc rol plakken. Is dit bloed??? Ik weet dat dit natuurlijk niet zo beantwoord kan komen, maar weten dat het het niet is geeft al zoveel rust.
Mijn huisarts zei dat als het darmkanker zou zijn geweest de pot rood had gekleurd of de ontlasting zwart zou zijn geweest
Lees het vorige antwoord van @ Suus