Zoeken Vraag het forum

Te kort?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sophia

Hallo,
    Ik heb allemaal vage klachten zoals:
    Rare gevoel op borst, schouderbladen en kaak.Dit is 2x pas gebeurd afgelopen week.
    Haaruitval maar geen kale plekken.
    Gauw koud hebben ook als het warm weer is.
    En gauw warm bij inspanning.
    Kramp smorgens in kuiten en savons als ik naar bed ga vaak krampachtig gevoel in benen.
    Slecht in slaap komen.
    En vaak wakker.
    5 uur slapen dan wakker.
    Piekeren,maar geen stress.
    Vaak angstig dat er dingen gebeuren.
    Erg opvliegerig om niets.
    Heftige menstuatie vaak 6 dagen lang.
    7 kilo afgevallen in half jaar zonder dieet,maar wel spiraal laten verwijderen half jaar geleden.
    Prikkels net of het schrokjes zijn of het gevoel gestoken te worden.
    Heel duizelig bij bukken, maar bloeddruk goed.
    Soms minder kracht in handen.
    Krakende rug bij beweging en last van heupen bij lang liggen.
    Hb en ontstekkingen geprikt waren goed.

Vitamine D waarde 60
    Vitamine B12 waarde 141
    Mma was normaal
    homocysteïne was normaal
    Foliumzuur niet geprikt.

Tabletten gehad voor vitamine D 800ie verder wil de arts niks doen.
    Omdat bloed goed was. Ik ben 42 jaar.
    Ik eet gevarieerd en heb ook genoeg beweging.

Wat kan ik het beste doen iemand tips?

Alvast bedankt

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Piekeren,maar geen stress.
    Vaak angstig dat er dingen gebeuren.   Hoezo geen stress? Als je vaak piekert en angstig ben is dat ook een vorm van stress.

Doe eens de test op:

https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/

Reageren
    Sophia

Hallo,

Als ik niet in slaap kan komen ga ik de dag over denken. En dan afvragen hoe of wat. Dat noem ik piekeren. Ja stress hebben we allemaal wel eens. Er zijn geen ernstige dingen waar ik steeds van kan hebben. Angsten zijn niet zo erg dat ik de dingen waar ik angst van heb wel doe.

Mijn score is 46 in de test.

Waar ik mij meer zorgen om maak is mijn vitamine B12 te kort van 172  naar 141 gegaan terwijl ik vitamine b12 slik van 10 ug.

Met vage klachten.

Reageren
    John (moderator)

Hyperventilatie is in ieder geval wel aanwezig. En dat over een langere periode. Stress kan onbewust zijn hoor. Mogelijk is er sprake van chronische hyperventilatie. kijk maar eens in onderstaande link welke klachten er allemaal kunnen ontstaan.

Je vitamine B12 zou niet moeten zakken. Dat is aan de lage kant. Hoger gedoseerde injecties zouden beter zijn.  Heb je wellicht maag/darmklachten?

http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

Reageren
    Sophia

Ja ik heb bijna mijn hele leven darmklachten. Spastische darm/pds zeiden ze omdat er naar onderzoeken niks uitkwam. Geen maagklachten. Nooit op voeding getest. Wel zelf haartest gedaan intolerantietest. Maar weet niet goed wat ik hier mee kan.

Reageren
    John (moderator)

Het is mogelijk dat de vitamines niet goed worden opgenomen in maag/darmstelsel. Vraag de huisarts om injecties.

Reageren
    Sophia

De huisarts zei dat mijn vitamine b12 goed is en de waarde onder de 100 niet goed is. Ik kon zelf vitamine b12 complex slikken, maar spuiten geef ze niet. Ik moet nog een keer terug, maar ben nu zelf aan het kijken wanneer ik vage klachten heb en hoe vaak. Kan voeding hiermee te maken hebben?

Reageren
    John (moderator)

Voeding kan daar zeker iets mee te maken hebben.

Reageren
    Catootje

Je dagelijkse voeding is de basis. Vaak eten we teveel snelle suikers en vooral geraffineerde suikers. Je kan eens googlen op insulineresistentie en oestrogeendominantie voor inzicht en tips over hoe het aan te pakken. Gebruik van hormonale anticonceptie bevordert oestrogeendominantie; een toestand waarbij het oestrogeen relatief te hoog is ten opzichte van het progesteron. Ook kan je serotonine te laag zijn. Is ook bij te sturen met de juiste voeding en bepaalde supplementen. Gebruik zelf natuurlijke progesteron voor mijn hormonen en dat helpt ook bij je humeur.

Veel mensen hebben ook tekorten aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B en D, omega 3 en gammalinoleenzuur, om er een paar te noemen want natuurlijk heb je nog meer stoffen nodig. Gebruik van hormonale anticonceptie zorgt ook voor allerlei tekorten, zoals zink, vitamine B, magnesium en taurine. Gebruik zelf vitamine B12-zuigtabletten; die worden beter opgenomen dan gewone tabletten. De dosering is best hoog maar dat kan geen kwaad.

Reageren
    Sophia
    1. Hoi catootje. Ook heb ik 2 andere vragen gesteld met de namen Hallo en Truuske. In de test komen veel stoffen voor waar ik te kort aan heb. Hoe betrouwbaar is die intolerantie haartest?
    Reageren
    John (moderator)

Als je meerdere topics over hetzelfde probleem opent, met verschillende namen en verschillende informatie, krijg je alleen maar verwarrende antwoorden.

Het is beter om 1 topic aan te maken en daar dan alle relevante informatie in te geven.

Reageren
    Sophia

Ik kon het niet meer terug vinden vandaar. 1 kwam ik er nog met toevalligheid tegen.

Reageren
Reageer op: Te kort?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.