- Rchv17 april 2017 om 21:10
Al jaren wordt ik ’s nachts meerdere keren wakker met hevige dorst, enige remedie is water drinken anders kan ik niet meer slapen. Echt iedere nacht drink ik een halve tot driekwart liter water.
Ik vraag me af hoe dit zo gekomen is en vooral hoe ik er vanaf kom. Geen nacht slaap ik door, vaak val ik lastig weer in slaap na het wakker worden van de dorst.
Wat ik geprobeerd heb;
- overdag drink ik 1,5 tot 2 liter water
- koffie alleen in de ochtend, niet meer dan 3
Herkent iemand dit, tips?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 april 2017 om 21:20Wat doe je zoals voordat je slapen gaat?
Gebruik je medicijnen of drugs? Heb je overgewicht?
ReagerenRchv18 april 2017 om 10:34Mijn avonden zijn rustig, over het algemeen thuis op de bank met boek of tv. Ik sport regelmatig (overdag), geen overgewicht oid. Ook gebruik ik geen medicijnen, wel drink ik regelmatig alcohol. Maar ook als ik perioden geen alcohol drink blijf ik ’s nachts veel dorst houden.
ReagerenJohn (moderator)
18 april 2017 om 12:12Misschien toch goed om dan eens naar de huisarts te gaan met de klachten. Bloedsuikerspiegel en nierfunctie eens laten controleren
ReagerenCatootje18 april 2017 om 18:29Zou te maken kunnen hebben met het nuttigen van teveel koolhydraten. Alcohol bevat veel snelle suikers, die schommelingen in je bloedsuikerspiegel kunnen geven, zeker als er niets bij wordt gegeten. Voor een stabiele bloedsuikerspiegel is het beter om geraffineerde suikers en witmeelproducten te vermijden, te kiezen voor complexe koolhydraten en bij elke eetmoment ook wat eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels te eten. Daardoor worden de suikers langzamer opgenomen. Misschien goed om je hele eetpatroon eens onder de loep te nemen. Na zwaar verteerbare voeding kan je ook meer behoefte aan vocht hebben.
Koffie en alcohol kunnen wel licht uitdrogend werken. Daarbij kan alcohol zorgen voor een verhoogde uitscheiding van allerlei vitaminen en mineralen.
Volgens mij is het wel vrij normaal om iets dorst te krijgen ’s nachts. Heb het zelf als ik ’s nachts geplast heb en ik hoorde het ook eens van Dr Oz.
ReagerenWR6 november 2017 om 07:42Heb je uitleg gekregen? Nu heb ik er ook last van.
Iets verhoogd lichaamstemperatuur? Ontsteking?
Reageren