Beste, ik ben deze namiddag naar de psycholoog geweest voor mijn smetvrees voor hiv zoals je weet, maar ipv mij beter te voelen, voel ik me juist angstiger omdat zo zegt ze ik nu met mijn angsten geconfronteerd word. Ik moest in de praktijk alle deurklinken aanraken. Wat ik me nu afvraag, ik heb in de winter altijd kleine kloofjes aan mijn handen, ook nu, ze bloeden niet maar pikken een beetje. Wat als er nu besmet hiv bloed ophing, want er ging juist een jongen buiten en dat dat bloed tegen mijn kloofjes kwam, loop ik dan een risico op hiv besmetting. Ipv rustiger te worden, word ik juist angstiger .
Zo krijg je echt geen HIV hoor
Ze kon er geen tijd op zetten hoelang het zou duren vooraleer ik een beetje van mijn angsten zou verlost zijn. Ik moet realistischer denken zegt ze. Maar ik zie overal hiv. In mijn ogen heeft iedereen hiv. Om het kort te houden is deze angst ontstaan door een on verwerkt trauma in mijn jeugd opnieuw opgedoken door het corona virus. Sommige momenten zie ik het helemaal niet meer zitten, je lijst je ken ik al van buiten, heb je misschien nog tips om me te helpen want mijn naaste familie, man en ouders verklaren me voor gek, alvast bedankt voor steeds te antwoorden
"Ik moet realistischer denken zegt ze." je moet vooral anders gaan denken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daar is therapie voor. Maar dat begint niet met je alle deurklinken in het gebouw te laten aanraken. Was dat een psycholoog of de praktijkondersteuner van de huisarts?
Dat was de psycholoog zelf, ze doet exposure thérapie. Maar ik ben thuis gekomen met meer angst, want in mijn ogen had die jongen die juist de deur vast had al hiv en wondjes en hing er dus besmet bloed op die deurklinken en ik met mijn kloven daar tegen dat bloed op die klink en zo zou ik dan hiv krijgen,want dat bloed hing er juist op. Zo denk ik dus constant. Wat kan ik hieraan veranderen, want ik heb zo geen leven meer, ik zie in alles hiv besmetting
Je moet er om te beginnen eens vanuit gaan, dat HIV dus niet op voorwerpen blijft hangen. Je krijgt alleen maar HIV door direct bloed/bloed contact. ( of seks natuurlijk). Dat wil zeggen dat jij een verse bloedende wond moet hebben die dan in contact komt met vers bloed van iemand anders die dan ook nog HIV moet hebben. En een vers bloedende wond is dus geen krasje, oppervlakkig sneetje of een kloof. Het moet dus vers zichtbaar bloed van iemand zijn. Dat kan wel op een voorwerp zitten maar dat zie je. Kan me niet voorstellen dat je iets aanraakt als er echt zichtbaar bloed op zit.
Rosa, maak je zelf niet te veel gek, ik heb knallende hoofdppijn en probeer rustig aan te doen, het fijn dat er een site bestaat met mensen die ons bij elkaar brengen en elkaar gerust kan stellen, maak je zelf niet gek, hoop dat met ze alle niks aan de hand is en alles goed komt , John een levende legende die jaren reageert op mensen en zijn best doet, vind fijn om elke dag hier te kijken wie of wat er gebeurt geeft me een warm sfeertje, hoop dat met je ook goed gaat komen maak je zelf niet gek 🙂