Zoeken Vraag het forum

oogkleur verandering

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo , ik heb een vraag, misschien is deze al gesteld maar :

Ik had vroeger altijd al blauwe ogen (ben 20j) , af en toe werden die groen of grijs maar nooit langdurig zoals nu dus , ik heb nu al 2 weken groene ogen… ik snap er niks van!

Hoe komt het dat mijn ogen veranderden van kleur al die tijd ?
    en vooral hoe komt het dat ze nu groen blijven… ik begin namelijk mijn blauwe ogen te missen :p En dan ook nog dit , soms zijn ze heel erg fel , maakt niet uit welk kleur , hoe komt dit?

gtjs

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Lees hier alles over oogkleur en oogkleurverandering.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Oogkleur

Reageren
    Anoniem

al gelezen en het internet helemaal onderzocht maar een echte verklaring vind ik niet helaas , daarom dat ik deze weg eens probeer

gtjs

Reageren
    John (moderator)

De verklaring staat er toch echt in hoor.
    Enerzijds de lichtinval, verschillend licht onder een bepaalde hoek en het ontbreken van pigment.

[quote]Bij de mens varieert de pigmentatie van de iris van lichtbruin tot zwart. De kleur is afhankelijk van de concentratie van melanine in het iris-pigmentepitheel (aan de achterkant van de iris), de melanine-inhoud in het irisstroma (aan de voorzijde van de iris) en de cellulaire dichtheid van het stroma.[2] Het fenomeen van blauwe, groene, maar ook bruine ogen is het resultaat van de Rayleigh-verstrooiing van het licht in het stroma, een fenomeen dat vergelijkbaar is met de wijze waarop de blauwheid van de hemel wordt bepaald. Er zijn noch blauwe noch groene pigmenten aanwezig in de menselijke iris of in de oculaire vloeistof[1][3] De oogkleur varieert afhankelijk van de lichtomstandigheden, met name voor ogen die weinig pigment bevatten.[/quote]

Je ogen bevatten dus weinig pigment en afhankelijk van lichtinval heeft dat invloed op de kleur. In lichte zomerse perioden meer licht meer zonlicht geeft dan ook meer verkleuring

Reageren
Reageer op: oogkleur verandering
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.