Zoeken Vraag het forum

Voelt als ontstoken oog, maar is het niet.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Yvonne

Ik heb sinds een paar weken een paar keer per dag een gevoel alsof mijn linker oog ontstoken is. Het gaat dan ineens heel erg branden en pijn doen, ik moet echt mijn hand voor mijn oog doen, omdat licht pijn doet. Het gaat als een soort aanval, en het is ook snel weer over, na 1 tot 2 minuten, maar het komt wel steeds vaker.
    Als ik aan mijn oog kom, dan doet dat pijn, op 2 plekken als ik het aanraak.
    Kent iemand dit?

3 reacties
    Reageren
    Anoniem

Acute heftige pijn aan het oog wijst meestal op een ernstige oogaandoening die met spoed door de huisarts beoordeeld moet worden. Acute pijn in combinatie met lichtschuwheid zou acuut glaucoom kunnen zijn en dient absoluut dezelfde dag door een arts beoordeeld te worden.

Reageren
    Anoniem

Er is ook een vorm van glaucoom die acuut kan optreden, door het plotseling afsluiten van de natuurlijke afvoer van het oogvocht, die zich in de kamerhoek bevindt, waar de iris aan de rand bijna tegen de cornea aanligt. Het wordt vaak uitgelokt door omstandigheden met een wijde pupil (vaak ’s nachts, soms na de toediening van pupilverwijdende oogdruppels). Dit is meestal heftig pijnlijk met fotofobie, roodheid, en tranen van het oog. Dit kan spontaan optreden of als late complicatie bij een aantal andere oogaandoeningen. Het is een indicatie voor een spoedconsult bij een oogarts. Glaucoom kan echter ook voorkomen als gevolg van traumata, intraoculaire bloedingen of worden geïnduceerd door medicijngebruik (door bijvoorbeeld corticosteroïden).

Reageren
Reageer op: Voelt als ontstoken oog, maar is het niet.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

4 min leestijd

Striae tijdens de zwangerschap: wanneer, voorkomen en welke crème helpt?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.