Ik ben een man van 33 jaar.
Ik ben al een aantal jaar bekend met een overactieve blaas waardoor ik zeer frequent naar de wc moet en dan ook een bijna oncontroleerbare aandrang heb. Ik heb in het verleden bekkenfysiotherapie geprobeerd, zonder veel succes.
De huisarts heeft een tijd geleden al met een uroloog overlegd die overigens vond dat bekkenfysiotherapie niet per se aangewezen is, en ik gebruik nu solifenacine 5 mg, waar ik wel wat baat bij heb maar nog wel regelmatig naar het toilet moet. Ophogen naar 10 mg geeft wel wat bijwerkingen, dus dat is lastig.
Opvallend genoeg heb ik hier vooral 's ochtends last van en 's middags gaat het vaak een heel stuk beter.
Ik probeer er al op te letten dat ik niet te vroeg in de ochtend koffie drink en probeer ook altijd genoeg water te drinken op een dag.
Voor mezelf vind ik het vooral sociaal en praktisch zeer onhandig en zou er graag wat verder mee komen. Vandaar de vraag hier: hebben mensen nog ideeën en/of tips?
En wat bedoel je precies met : maar nog wel regelmatig naar toilet moet?
Op een slechte dag elk uur gedurende de hele dag, maar meestal is het 's ochtends 3-4 keer en dan 's middags zo'n elke 2-3 uur.
Voor mij is wat jij regelmatig noemt heel normaal eigenlijk
8 x per dag zou op zich nog normaal zijn. Maar daar kom je dan wel boven. Zou het stress gerelateerd kunnen zijn?
Er is waarschijnlijk wel een component stress, maar dat is denk ik niet het hele verhaal.
En bovendien, wat voor anderen normaal of volgens de definitie misschien niet afwijkend is, kan voor een ander nog wel heel storend c.q. problematisch zijn.
"En bovendien, wat voor anderen normaal of volgens de definitie misschien niet afwijkend is, kan voor een ander nog wel heel storend c.q. problematisch zijn."
Dat klopt natuurlijk, maar dan is de vraag of het een fysiek of psychisch probleem is. Maar daar kan ik natuurlijk geen oordeel over geven. Als het een fysiek probleem is, zou je kunnen proberen of een verhoging van de medicatie voldoende werkt en of de voordelen dan opwegen tegen de nadelen
Wat bedoel je met oncontroleerbaar? In de zin van als je niet binnen 5minuten kan gaat het mis?
Wellicht kan blaastraining je helpen het langer op te houden..
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies