mijn man is een fervent voetballer. Vandaag heeft hij een hevige trap in de rug gekregen en ik ben dan ook onmiddellijk met hem naar spoed gereden. Daar constateerden de dokters dat hij een scheur in zijn nier heeft. Hij moet nu 3 dagen ter observatie blijven. Kan dit complicaties met zich meebrengen en is dit gemakkelijk te genezen met rust en medicatie? wie kan mij helpen? een ongerust vrouwtje
bekend bij voetballers en hun vrouwen. gaat inderdaad met rust weer over! Sterkte! Brenda
hallo ik ben sybrun 17 jaar en ik heb het ook aan de hand gehad maar nu is mijn vraag? wat mocht ge wel en wat mocht ge niet? ik ga volgende week terug naar school en ik vroeg mij af als je mocht zwemmen met zo een blessure? kan iemand mij helpen
stuur terug.
Als een nierbeschadiging niet wordt behandeld of als de beschadiging ernstig is, kunnen complicaties als nierinsufficiëntie, hoge bloeddruk, late bloedingen en infectie optreden.
Een beschrijving van de toedracht, de klachten van de patiënt en lichamelijk onderzoek helpen de arts bij het diagnosticeren van een nierbeschadiging. Bloed in de urine (met het blote oog dan wel microscopisch zichtbaar) is de belangrijkste aanwijzing voor nierletsel. Bij ernstige nierbeschadigingen kunnen als de patiënt veel bloed verliest lage bloeddruk en bloedarmoede ontstaan. Andere aanwijzingen voor nierletsel zijn blauwe plekken in de flank (het gebied tussen de ribben en de heup), indrukken van een veiligheidsgordel, gebroken onderste ribben of pijn in de bovenbuik. Meestal is stomp nierletsel gering en wordt er slechts een microscopisch klein beetje bloed in de urine aangetroffen. Bij scherp letsel kan de plaats van de wond (in de bovenbuik, in het midden van de buik, in de rug of in de zij) aanwijzingen opleveren voor de vraag of de nieren ook geraakt zijn.
Bij een vermoeden van letsel kunnen beelden van de nieren en de urinewegen worden gemaakt. Voor nauwkeurige vaststelling van de plaats en de omvang van het letsel kan het beste computertomografie (CT-scan) of intraveneuze urografie worden gebruikt. Soms is aanvullend beeldvormend onderzoek nodig om de diagnose te bevestigen.
Als er sprake is van een klein scheurtje geneest dit in de loop van de volgende dagen. Wees de komende twee weken even voorzichtig en sport bijvoorbeeld even niet om alle risico's uit te sluiten.
Bij een grotere scheur moet je trouwens echt wel bedrust houden maar dat heeft de behandelend arts jou vast wel medegedeeld.
Mijn Neef is dit gisteren overkomen in Marokko, Gevallen in de douche. waarna die is gaan slapen.. de volgende ochtend lag het bed vol bloed bleek nier gescheurd, vandaag geopereerd en op moment dat ze hem uit de coma wilden halen, werd die niet meer wakker! Ik vraag me echt af, dit zou in Nederland toch nooit gebeurd zijn?