- Anoniem12 mei 2016 om 19:39
Ik weet niet of ik het al lang heb of niet. Maar ik ontdekte vandaag bij toeval achter op mijn tong een witte aanslag. Als ik er met de lamp van mijn telefoon op schijn zie ik allemaal roze puntjes. En als ik verder kijk zie ik aan beide kanten van mijn tong een soort schubben of iets dergelijks zitten, maar die zullen er wel horen aangezien ze aan beide kanten zitten.
Het zit grotendeels achterop mijn tong en niet ‘voorin’.
Dus mijn vragen zijn:
Wat is is die witte aanslag?
Wat zijn die roze puntjes?
Wat zijn die grote schubachtige dingen helemaal achterop mijn tong?
Is het ernstig?Als ik google op witte tong krijg ik allemaal horrorafbeeldingen te zien van een tong die compleet wit is, zo erg is het in de verste verte niet!!
26 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 mei 2016 om 19:56Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn. Ga even naar de huisarts en laat ernaar kijken
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 06:54Zit daar haast bij? Aangezien het nu pinkersweekend is en ik eigenlijk donderdag pas weer kan? Wat kan het nog meer zijn? Las namelijk dat het vrij vaak voor komt, maar niet iedereen heeft een schimmelinfectie neem ik aan?
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 07:03Hi, zijn de puntjes beetje huidskleurig of vurig? Achterop de tong zitten namelijk ook smaakpupillen, alleen die zijn groter dan voor op de tong. Die schubben zijn ook normaal. Verder is wit of gelig niet gek op de tong en betekend niet altijd schimmel infectie. Poets je wel eens je tong? Eet je veel zachte dingen,(harde broodjes zullen zorgen dat er minder bacterien op de tong blijven plakken) veel suikers, weinig water? Ook kan een verkoudheid het iets verergeren doordat je door je mond ademd en je tong erg droog is. Poest met een tong borstel dagelijks je tong en het zal vrijwel zeker minder worden. Ook aan je eten en drinken denken.(koffie, cola etc geven ook aanslag op de tong).
Als het witte niet minder is na bovenstaande of echt vast zit en de puntjes vurig zien, zou het een schimmel infectie kunnen zijn.
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 07:40Het lijkt een beetje hierop. Thanks voor je antwoord. Ik drink ook geen koffie en cola. En eet niet vaak zachte dingen
ReagerenJohn (moderator)
13 mei 2016 om 08:57Moeilijk om daar nou zo iets over te zeggen. Het kan dus zoals ik al schreef een schimmelinfectie zijn. Als je er verder geen klachten van hebt, zou je na het weekend naar de dokter kunnen gaan. Probeer de tips uit het vorige bericht en gebruik eventueel een mondspoeling. Waterstofperoxide 3%.
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 09:02Nee heb helemaal geen klachten. Nou ja wel vaak een vieze smaak in m’n mond. Ik moeat eigenlijk over twee weken terug naar de dokter voor iets anders, kan ik het dan niet meteen meedoen of is dat te lang? Je gaat niet dood aan een schimmelinfectie toch?
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 09:09Die grote schubachtige dingen achterop de tong zijn smaakpappillen zeker?
ReagerenJohn (moderator)
13 mei 2016 om 09:59Dat zou kunnen
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 10:31Waar reageer je nu precies op?
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 10:31Ik hoop niet op de vraag of ik er dood aan ga?
ReagerenJohn (moderator)
13 mei 2016 om 10:34Nee natuurlijk niet. Op de smaakpillen..
Reageren
Dat komt omdat iedereen als anoniem reageert…..
Nee je gaat daar zeker niet dood aan.Anoniem13 mei 2016 om 11:50Oja dat is idd niet handig. Maar als ik dat over twee weken samen plan is niet erg dus?
ReagerenJohn (moderator)
13 mei 2016 om 14:52Als je verder geen andere klachten krijgt…….
ReagerenAnoniem13 mei 2016 om 15:20Nee heb er verder geen last van hoor
Reageren