Zoeken Vraag het forum

Witte aanslag achterop tong

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik weet niet of ik het al lang heb of niet. Maar ik ontdekte vandaag bij toeval achter op mijn tong een witte aanslag. Als ik er met de lamp van mijn telefoon op schijn zie ik allemaal roze puntjes. En als ik verder kijk zie ik aan beide kanten van mijn tong een soort schubben of iets dergelijks zitten, maar die zullen er wel horen aangezien ze aan beide kanten zitten.

Het zit grotendeels achterop mijn tong en niet ‘voorin’.

Dus mijn vragen zijn:
    Wat is is die witte aanslag?
    Wat zijn die roze puntjes?
    Wat zijn die grote schubachtige dingen helemaal achterop mijn tong?
    Is het ernstig?

Als ik google op witte tong krijg ik allemaal horrorafbeeldingen te zien van een tong die compleet wit is, zo erg is het in de verste verte niet!!

26 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn. Ga even naar de huisarts en laat ernaar kijken

Reageren
    Anoniem

Zit daar haast bij? Aangezien het nu pinkersweekend is en ik eigenlijk donderdag pas weer kan? Wat kan het nog meer zijn? Las namelijk dat het vrij vaak voor komt, maar niet iedereen heeft een schimmelinfectie neem ik aan?

Reageren
    Anoniem

Hi, zijn de puntjes beetje huidskleurig of vurig? Achterop de tong zitten namelijk ook smaakpupillen, alleen die zijn groter dan voor op de tong. Die schubben zijn ook normaal. Verder is wit of gelig niet gek op de tong en betekend niet altijd schimmel infectie. Poets je wel eens je tong? Eet je veel zachte dingen,(harde broodjes zullen zorgen dat er minder bacterien op de tong blijven plakken) veel suikers, weinig water? Ook kan een verkoudheid het iets verergeren doordat je door je mond ademd en je tong erg droog is. Poest met een tong borstel dagelijks je tong en het zal vrijwel zeker minder worden. Ook aan je eten en drinken denken.(koffie, cola etc geven ook aanslag op de tong).

Als het witte niet minder is na bovenstaande of echt vast zit en de puntjes vurig zien, zou het een schimmel infectie kunnen zijn.

Reageren
    Anoniem

Het lijkt een beetje hierop. Thanks voor je antwoord. Ik drink ook geen koffie en cola. En eet niet vaak zachte dingen

Reageren
    John (moderator)

Moeilijk om daar nou zo iets over te zeggen. Het kan dus zoals ik al schreef een schimmelinfectie zijn. Als je er verder geen klachten van hebt, zou je na het weekend naar de dokter kunnen gaan. Probeer de tips uit het vorige bericht en gebruik eventueel een mondspoeling. Waterstofperoxide 3%.

Reageren
    Anoniem

Nee heb helemaal geen klachten. Nou ja wel vaak een vieze smaak in m’n mond. Ik moeat eigenlijk over twee weken terug naar de dokter voor iets anders, kan ik het dan niet meteen meedoen of is dat te lang? Je gaat niet dood aan een schimmelinfectie toch?

Reageren
    Anoniem

Die grote schubachtige dingen achterop de tong zijn smaakpappillen zeker?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou kunnen

Reageren
    Anoniem

Waar reageer je nu precies op?

Reageren
    Anoniem

Ik hoop niet op de vraag of ik er dood aan ga?

Reageren
    John (moderator)

Nee natuurlijk niet. Op de smaakpillen..
    Dat komt omdat iedereen als anoniem reageert…..
    Nee je gaat daar zeker niet dood aan.

Reageren
    Anoniem

Oja dat is idd niet handig. Maar als ik dat over twee weken samen plan is niet erg dus?

Reageren
    John (moderator)

Als je verder geen andere klachten krijgt…….

Reageren
    Anoniem

Nee heb er verder geen last van hoor

Reageren
Reageer op: Witte aanslag achterop tong
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.